onsdag 5 september 2012

Liten mailkonversation på förmiddagen

I samband med att i bokade en lunch växlade vi några ord via e-mail:

HAN (kompis som jobbar på en mäklarfirma)

Vi räknar med en svag tillväxt om 2% i snitt de närmaste åren. Den har kommit ner från 4% i våras. Bolagsestimaten behöver komma ner för 2013 och 2014. Vi har en tekniskt sett bräcklig börs. Värderingarna är bara fair (på nuvarande estimat). Den enda risken på uppsidan är egentligen möjliga stimulanser och aktioner, men de är bara av övergående natur. Vad ska återskapa rädslan? Vad ska få VIX att skjuta över 50? Nästa steg i eurokrisen? Grekland lämnar? Spanska reserver tar slut? (Regionen efter Katalonien kan potentiellt göra slut på återstoden av de från början 18 miljarderna.) Vad blir nästa black swan? Kemiska vapen i Syrien, en eskalerande konflikt med flera länder inblandade? Räcker inte. Jordbävning i San Fransisco? I snitt har vi två kriser per år. Lätt att glömma bort. Vilken blir nästa utlösande faktor?

JAG
Jag tänker ofta i termer av att det inte behövs kriser eller utlösande faktorer. Börsen faller av sin egen tyngd och sen är det vi människor som i efterhand hittar på en av orsakerna, dvs säger att något av det som hände strax innan var orsaken.

HAN
Ja. Bra poäng. Marknaden skapar sina egna bubblor. Jag kan också se det som en snöbollseffekt där skeendet successivt eskalerar.

JAG
Jag fick telefon och avslutade därför i förtid.

Anyway, förutom min Talebinspirerade kommentar nyss så tror jag att den här gången blir det som år 2001 att det är vikande försäljning som kommer knäcka marknaden. Det börjar försiktigt med -1% yoy som i Q2 och sen ökar nedgången successivt tills panik utbryter då ”alla” inser att vinstprognoserna för 2014 är helt åt helvete fel, dvs ska ned med över 30%. Då försöker ”alla” sälja samtidigt i en marknad som vant sig vid låga volymer och där det inte finns några köpare.

Vi får se vad Draghi och Bernanke har för moteld i det scenariot.

Inga kommentarer: