fredag 19 augusti 2011

Kort och rädd

Jag är lite kort, har tjänat ganska bra med pengar de senaste dagarna tack vare den extrema nedgången. Jag är samtidigt hela tiden rädd för vilken slags åtgärd myndigheterna ska komma med:
 
1. totalt förbud mot korta positioner (även befintliga), vilket skulle skapa en enorm short squeeze
2. ett oväntat stort QE-paket som lyfter priset på tillgångar och skapar inflation (dåligt för ekonomin, dåligt för världen, dåligt för aktier på sikt, men sannolikt mycket positivt för börsen på kort sikt)
3. något helt nytt, kanske från Kina, men kan också vara ett Europeiskt samarbete eller något helt oväntat amerikanskt avtal om samarbete över partigränserna
 
Jag tror dock att det mesta är uttömt och att ekonomierna måste hämta sig av sig själva. Det kommer ske, och utan härdsmälta, men tar sannolikt några år. Det kan då ta några eller flera kvartal innan börsen till fullo tagit till sig vad framtidens vinstnivå blir så börsbotten kan ligga mycket lägre och många månader framåt i tiden.
 
Min plan A nu är att investera utifrån ett kortperspektiv, men ibland gå neutral eller kortsiktigt lång och liksom mjölka marknaden på pengar på vägen ned.
 
Subject to change...
 
/Tyler

2 kommentarer:

Tyler sa...

Om Fed ändrar reglerna kanske de kan köpa hus och aktier. det skulle kunna få upp hoppet hos investerare och rädslan hos blankare... kanske tom vissa företagsledare skulle lockas att trycka på gasen en kort stund. Det vore jobbigt att sitta igenom med en kortportfölj

Anonym sa...

Fast hur oberoende är FED, jag menar EGENTLIGEN (se på presidentkandidatens utspel).

USA verkar ju i balans att tycka att stimulanspaketet i stora drag var misslyckat, och så även q'orna. Visst kan det du säger kanske ske, men med tanke på kritiken så är frågan om Bernanke o company psykologiskt sett kan stå emot. Kanske risk för revolt?

Med tanke på att ett av motiven för easing verkar varit att få upp aktier m.m kan det ju känns tufft att börjar om med Dow på en låg nivå.
Frågan är hur imponerade investerarna blir.

Känns som att tidvattnet är så stort att en ny q'a endast borde resultera i kortvarigt aktierally, tveksamt om det blir länge nog för att företagare ska våga trycka på gasen ens för en kort stund, men ok det mesta kan ju ske, jag sitter fortfarande och försöker vara kreativ och komma på scenarion där vi återgår till det gamla där konsumenter fortsätter att låtsas, men då tror jag i alla fall att en del indikatorer måste plana ut för att skapa grogrund för det. Man måste nog ha en hel del "tur".
Hörde på nyheterna i Sverige vad politikerna ska göra för att bemöta "krisen"

Intressant, har vi redan en kris i Sverige? Trots att Ingves verkade titta upp i det blå och undra vad tusan som hänt. Alltså psykologin tror jag kan bli självförstärkande och ödelägga en uppgång, och det är ju inte direkt så att det i världens struktur saknas grogrund för det, tom i Sverige är vi ju beroende av Kina, och hur är det med huspriserna här (för att inte tala om Kina). Känns som att aktier är en value trap nu med analytiker som tjatar om höga yielder, utan att riktigt trovärdigt bemöta argument som att vinsterna i nån mån möjliggjorts av staternas belåning.

Men ändock, om aktier skulle gå upp med 30% till årsskiftet så blir jag inte ett dugg förvånad, jag tror marknaden är kapabel till nästan vad som helst vid det här laget.

Har du något nytt om Kina? Jag väntar spänt på att se om det håller på att ske något drasiskt där nu när världen rör på sig och konsumenterna inte är så muntra.

Om Kina får svårt att exportera skulle det kanske kunna rulla igång ett dominotåg, och vem vet hur mycket dåliga lån det finns i Kina, eller för den delen i Sverige. Jag kan inte siffrorna för hushållens skulder här, men sist jag hörde verkade det ansträngt, vad händer om omx rasar 30% från denna nivå, och kanske drar med sig huspriserna.