torsdag 4 augusti 2011

Mer om det negativa

Eftersom jag skriver så lite publicerar jag min senaste kommentar direkt i huvudbloggen ocksåAnonym 
 
Tyler sa...
Många tankar och det finns inga riktiga eller definitiva svar. Makroekonomiskt tänk kan alltid leda till en positiv eller negativ spiral och en aldrig så liten faktor/antagande är avgörande för riktningen.

NU tror jag att den avgörande faktorn är att företagen sitter på kontanter som de är rädda för att använda pga osäker spelplan på alla sätt.

En ytterligare mycket negativ faktor är att staterna har använt upp "allt" sitt ekonomiska krut till att rädda banksektorn och försöka kickstarta ekonomin. Nu "måste" regeringarna spara fast de helst skulle vilja stimulera... och privatsektorn kan, men vill/vågar inte kompensera med investeringar.

ON/OFF låter som rätt syn eller strategi för lång tid framöver, likt Japan de senaste decennierna. Problemet är att hela världen går in i det samtidigt nu, medan Japan hade fördelen av en stark omvärld.

Dessutom, katastrofer och skandaler följer alltid i nedgångens spår. Frågan är hur man agerar när nästa storbank behöver räddas - vem har råd att rädda den?

QE3: Jo, det lär komma och börsen lär rusa, men hur länge innan man ser att det är samma rökpuff som 1 och 2? Jag tror man måste vänta på en rejäl OFF-marknad först och köpa EFTER att QE3 annonserats och sen vara redo att hitta ett säljläge igen.

4 augusti 2011 13:13

Inga kommentarer: