fredag 7 september 2012

High Tech Strategist

Den senaste (4 sep) utgåvan av The High-tech Strategist av Fred Hickey tar för det första upp hur självklart det är och har varit minst en månad att Fed kommer med QE3 den 13e september. Jag är inte helt säker på att jag håller med, men efter att ha läst Hickeys analys känner jag mig nästan lite dum som tvekat. Och ändå har jag ett litet hopp kvar om att det faktiskt inte ska komma outright QE3 nästa vecka.


Den andra punkten i brevet är caset för guld och guldaktier i september. I korthet: Indierna köper mest guld september- febrauri som en del av skördetid, bröllop och andra festligheter. Nyss har monsunen gett ovanligt mycket regn vilket bådar gott för skörd och ekonomi och därmed säsongens guldhandel. Ovanpå det har guld gått svagt en längre tid samtidigt som centralbanksköpen är dubbelt så stora som för ett år sedan. Till sist gör gruvstrejkerna i Sydafrika, som nu börjat sprida sig från platina till guld, att det kan bli leveransproblem. Mina guldinnehav och även Hickeys dito undviker Sydafrika vilket ger alla fördelar med leveransbrist (stigande priser) men inga av strejkernas problem.

Till sist gör Hickey sin sedvanliga genomgång av teknologirapporterna och efterföljande telefonkonferenser. Slutsatsen är att det såg svagt och svagare ut redan april-juni men ännu ärre i juli och framåt. IHS iSupply varnar för svag halvledarmarknad och dålig efterfrågan i Kina, Cisco sa att Europa kommer förvärras och amerikanska regeringen håller igen. Agilent sänkte guidance kraftigt och sa att de såg alla klassiska tecken på en slowdown och framför allt i juli. Autodesk sa ungefär samma saker och lade till att USA visade svaghet och att nedgången i PIGS spred sig till Frankrike, UK, mm. Han påpekade också att svagheten inte visade sig FÖRRÄN i juli så svaga junirapporter fick inte med det fenomenet. Det framgår tydligt att Hickey, liksom jag, väntar sig svaga resultatrapporter kommande kvartal

Hickey vågar inte vara kort nu, inte förrän alla nyheter om penningtryckande har offentliggjorts, men det enda han är lång är guld. Kanske ska han gå kort tech någon gång efter att Fed annonserat QE3 men det får han se då. Kanske tar han lite vinster i guld då också eftersom guld brukar ha en säsongssvacka i oktober innan det tar fart igen i november (men då skalar han bara av lite på toppen av sitt innehav).

Jag sitter nog igenom en eventuell oktobersvacka i guld. Går det ner enligt Hickeys plan så kanske jag helt enkelt bara köper mer guld.

Mina privata XACT BEAR ligger kvar tills vidare och vad gäller fonden så är jag som sagt ganska nära att dra i stoppen och minska nedsidesexponeringen. Jag har ju inte samma frihetsgrader gentemot kunderna som jag har med mina egna pengar. Jag hoppas dock fortfarande undvika att behöva köpa.

Inga kommentarer: