måndag 20 april 2009

Fel i Swedbank

Fel i Swedbank

Jag har verkligen haft fel i Swedbank. Jag trodde aldrig att den kunde hämta sig så. Problemen i Baltikum är inte på något sätt lösta och de framtida kapitalbehoven är stora om inte den globala ekonomin mirakulöst vänder upp och drar med sig Sverige och Baltikum också. Ändå går aktien upp – för att den är ”billig”. Det stämmer att den är billig, mätt som P/Book och det stämmer att det är en rimlig värderingsansats så länge de inte behöver mer kapital eller gör många år med förlust.

Trots min negativa syn på Swedbanks framtidsutsikter och kapitalbehov säljer jag ändå inte mer av aktien i dagsläget. Den kan faktiskt, och t.o.m. bör dubblas i kurs för att värderas någotsånär i paritet med övriga banker (i Sverige och resten av Europa). Innan nästa negativa katalysator manifesterar sig har därför köparna argumenten på sin sida och jag vill inte stå ivägen för ett framrusande tåg. Att Nordea och SEB går upp på nästan samma sätt som Swedbank är emellertid bara hål i huvudet och där är jag bekväm med min nyligen intagna kortposition.


Fel på marknaden

Jag har ju nyligen gått kort i marknaden, bl.a. via bankaktier. Det har inte fallit så väl ut de senaste dagarna och jag har inte så mycket –om något alls- att hänga upp beslutet på. Det är INTE det bästa sättet att sköta sina placeringar. Jag handlar aktierna på fundamenta nu, men på tvärs mot marknadsmomentum och makromomentum och de faktorerna kan verka i fel riktning längre än jag har råd att stå emot. ”Alla” vet att rapporterna blir svaga så det ska inte hjälpa mig. Viktiga makrotal som US claims, housing starts och ISM har vänt upp även om de fortsatt är mycket svaga. Det finns dessutom ovanligt mycket likviditet i omlopp som kan omplaceras till aktier så jag utkämpar en svår strid.

Ni som följt mig och mina råd kanske gör bäst i att gå er egen väg ett tag, eller åtminstone bara ta en paus från uppgången och lägga er neutrala (som jag sa att jag skulle göra och kanske borde ha gjort). Jag kör dock vidare på min fundamentala övertygelse, nu delvis upphängd på hoppet om att underliggande fundamentala svagheter plötsligt gör sig gällande i någon typ av katastrof som skickar ned marknaderna snabbt och brutalt. Åtminstone borde den fortsatta uppgången inte kunna bli lika plötslig så i mina ögon är risken med att ligga lång asymmetrisk.

Min strategi att sälja mer oavsett om det går upp eller ner härifrån kvarstår.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har prickat kanonbra hittills/Tack för vägvisning!: känslan just nu är att det bara är girigheten som balanserar mot verkligheten;>) Intressant vilket som. Magkänslan säger försiktighet, inga aktier nu kanske bond-fond; om vi går neråt så är det förmodligen häftig rörelse i sek pga kronans förra rörelse vid raset?!? Men ändå snabb tillgång till kapitalet... Lev väl Ola