tisdag 14 april 2009

Goldman tar in pengar

Så Goldman passar på att ta in pengar efter en mycket stark Q1-rapport… 1) till en fond för köp av PE-utförsäljningar och 2) för att lösa ut regeringen (TARP) så de kan fortsätta locka folk med bonusar

Det är förstås ett gyllene tillfälle att vara den enda investmentbanken med fri lönesättning om man fortfarande tror på affärsmodellen.

Annars ser uppstället från i torsdags ut att hålla och bearrallyt kan fortsätta. Jag sitter still på långsidan, men tittar mig lite omkring för även om bankrapporterna blir starka i Q1 så kan verkstadsrapporterna bli desto sämre. Håller verkligen börsen för det efter de senaste 5 veckornas uppgång?

Jag har ju sagt tidigare att jag tror det och jag kan fortfarande se 15% uppsida för marknaden (och mycket mer för enskilda aktier), men lite obehagligt är det förstås. Å andra sidan; Wall of worry kan ju inte bara vara en sak som drabbar andra, så bara för att det känns lite otryggt behöver inte det betyda att marknaden ska ned inom kort.

Hursomhelst, jag börjar vackla lite i min övertygelse. Det kanske inte är läge att ha full långexponering längre helt enkelt. Fast, EN dag till går ju alltid : )

Inga kommentarer: