tisdag 7 april 2009

Det heter Wall of worry av en anledning

Till att börja med:

Jag VET inte hur det ska gå. Och se upp med mer eller mindre kamouflerade charlataner som slänger sig med klyschor som "Wall of Worry", dvs såna som jag.

1. Finanskrisen, som katalyserat en global recession som i sin tur feedar tillbaka och fördjupar finanskrisen, är inte på långa vägar över. Vinster, huspriser, BNP ska en bra bit ned framöver och står sannolikt inför en ovanligt långsam återhämtning därifrån. Aktiekurser ska då sannolikt också väsentligt lägre än förra botten i februari (november för OMX).

2. Jag däremot tror att det ska upp på kort sikt (1 månad framåt, typ) och jag är positionerad för det så jag talar i egen bok. Nedgången de senaste dagarna (i april har S&P 500 redan hunnit stiga 9% från 780 till 850 och därifrån fallit 4,5% till 810) stämmer väl in i min förväntan om hur uppgången ska se ut i april; Det är en orosfylld tid och uppgången ska/kommer stöta på ständiga hinder i form av negativa nyheter om bolag och ekonomier. Jag blir väl (nästan) lika stressad som alla andra av utvecklingen, men jag har i alla fall en idé och en plan och känner igen mig i landskapet och har råd att vara kall när det ser svårt ut.

Jag hör kommentarer från kompisar med några hundra miljoner till offentliga uttalanden från Gardell och Soros som alla speglar samma syn på världen. Att det ska ned nu. Mest för att de inte hunnit med att köpa och för att de tycker att världen ser så negativ ut att aktiekurser måste ned. På ett sätt kan man säga att de missat att kurserna redan fallit : ).

Vissa av dem har precis kommit på signifikansen och magnituden av det jag skriver i punkt 1) ovan och andra (särskilt Soros förtjänar uppskattning) identifierade visserligen allvaret för länge sedan, men gör misstaget att inte inse att aktier lätt kan stiga mot en bakgrund av ekonomiska data som försämras i en avtagande takt. Soros har dock sannolikt råd att vänta ut den riktiga botten, medan övriga bara är senkomna och oroliga själar som inte kan ta risk.

Soros har som sagt råd och sannolikt en bra analys och förståelse i botten. Jag däremot vill tajma den i mina ögon pågående uppvågen för att sedan sälja med sikte mot den riktiga botten. Dessutom har jag inte råd att förstöra mina kvartalsrapporter.

Dessutom håller jag en liten beredskap för att det blir nästan lika tokigt som 2003-2007 och 1932-1937 och alltså blir en rejäl uppgång innan den riktiga kraschen. Om det senare scenariot infrias har ingen råd att ligga kort hela vägen.

Inga kommentarer: