måndag 6 april 2009

Marknadsriktningen i april

Jag har varit övertydlig i att jag varken vet mer än andra eller kan spå börsutvecklingen säkrare än andra. Däremot har jag nästan alltid en klar åsikt om vad nästa hållplats är för en aktie eller hela marknaden. jag har också varit tydlig i min beskrivning av hur jag INTE använder mig av plus/minus-tabeller för att väga utvecklingen, däremot kan de vara bra för att samla och sammanställa information.


Just nu finns bland de positiva faktorerna t.ex.:

* Uppstudsar senaste veckorna för t.ex ryska, kinesiska, japanska och spanska sentimentsindex (dock nedtick för EU)

* Ekonomisk statistik från Kina ser (fortfarande) bättre ut än man kunde tro givet export/import-siffror och recession i OECD. Inte minst huspriser och bilförsäljning har visat positiva tendenser. En återkommande enkät bland bolag som säljer till Kina har vänt upp (från en låg nivå dock)

* Brittiska huspriser steg i mars

* Penningmängden stiger i nästan alla länder

* Stimulanspaketen utökas och ligger och driver på i bakgrunden (Kina, USA, EU, G20, IMF). Utfallet från G20 överraskade positivt. Jag tillhörde den majoritet som trodde att G20 skulle visa sig helt meningslöst

* Koppar fortsätter uppåt nästan varje dag, upp 60% från botten

* Investerare är i huvudsak tveksamma, skeptiska till uppgången (det är ju jag också och jag kan mycket väl ta fel på tajming och magnitud för det nuvarande uppstället, men jag tror framför allt att för varje nytt kliv uppåt som börsen tar så tvingas eller lockas alltfler in i marknaden)

* Alltfler företag lyckas placera sina obligationsemissioner till rimliga räntor (istället för att låna av bankerna t.ex)

Bland de viktigare negativa punkterna som faktiskt oroar mig efter uppstället i mars finns:

* Den kommande kvartalsrapportsperioden (vi kommer snart överväldigas av mängder med konkret negativ information

* Arbetslöshetsutvecklingen (den stiger fortfarande snabbt och okontrollerat)

* Industriproduktionen i världen föll rekordsnabbt (-40% årstakt i januari, globalt). 1974 markerade -22% IP-takt slutet på den recessionen.

* Huspriserna faller fortfarande (och snabbare än väntat, enligt senaste Case/Shiller häromdagen) och det gör i sin tur att...

*... banker och andra företag som äger bolånepapper tvingas redovisa ytterligare gigantiska förluster (myndigheterna gör dock allt spm går för att lindra effekterna av detta)

Den här veckan presenteras bl.a. japanska maskinorder, tysk industriproduktion, nya arbetslösa i USA (claims) och försäljning för detaljhandelskedjor i USA. Inte minst claims på torsdag kommer nagelfaras av många marknadsaktörer. Det är som jag tidigare sagt, den mest uppdaterade, tillförlitliga och ofriserade statistiken som finns och som dessutom har haft historiskt god korrelation med vändningar för ekonomi och börs.

Jaha, och efter allt det här tjatet då. Vart ska marknaden? : )

Jag är medveten om att marknaden studsat högt och snabbt. Jag tror också att den ska ned till nya bottnar innan den riktiga bullmarknaden börjar. Jag tror också att nästa bullmarknad blir stökig och opålitlig och i genomsnitt rör sig ovanligt långsamt uppåt (6% per år kanske istället för 15%, OM inte botten blir osedvanligt låg - men det senare tror inte ens jag på). Därmed kan man inte med gott samvete köpa nu, på lång sikt, och bara hålla i oavsett om vi redan nått botten eller den infaller senare.

Man måste alltså kliva av marknaden på vägen och köpa på nytt (mycket) längre ned. jag tror inte att det är dags att kliva av ännu. En orsak är bl.a. att vi föll ovanligt mycket och att det då är lättare att studsa mycket. Stimulansåtgärderna är mycket, mycket, mycket kraftigare än någonsin förr och lagerminskningarna likaså. Alla sentimentsindikatorer, industriproduktion och export/import har satt nya rekordlägsta och därför lättare studsar upp och triggar flocken av bottenfiskare. Framför allt tror jag att just bottenfiskarflocken inte hunnit in ännu. Volymerna har varit för små och anekdotiskt hör jag för mycket skepsis från alla håll (offciella surveys, branschkolleger m.fl.)

MEN, tänk på att ingen kan spå marknaden och att marknaden redan har studsat ordentligt och att jag tror att det ska ner (men sen, inte nu). Just nu är jag i alla fall lite glad att jag har kvar mina bankshorts (även om de gjorde lite ont under uppgången). Samtidigt är jag helt nöjd med att ligga lång, trots marknadens nervösa kast dagar som idag.

I hope this helps,

Peter

Inga kommentarer: