onsdag 15 april 2009

Jag säljer till 0 nu

Jag säljer ner mig till neutral position nu. Det är inte något grundläggande som har förändrats, men jag vill helt enkelt inte förlora pengar om marknaden skulle falla. Det blev ett hyggligt bear market rally, men de negativa rekylerna de senaste veckorna börjar skrämma mig. Eftersom jag från början räknade med att det bara var ett bear rally och inte att marknaden bottnat på allvar så ser jag hela tiden avgrunden framför mig och jag tänker inte falla tillsammans med hela lämmeltåget. Då står jag hellre helt utan avkastning en stund och ser vart det tar vägen. Det här resonemanget gäller främst USA och Europa i stort.

När det gäller Sverige så är jag mer övertygad om att vår exportberoende ekonomi och svaga banker redan har nått slutet på bear rallyt och att man ska lägga sig kort här. Men jag kan ju knappast säga åt andra att göra vad jag inte gör så slutordet blir helt enkelt: When in doubt, stay out; go NEUTRAL

Några hållpunkter bakom beslutet är den skarpa nedgången i slutet av mars samt nedgången i början av förra veckan, kombinerat med panikköpbeteendet i banker och verkstad igår. Nu börjar dessutom rapportsäsongen och även om jag tidigare trodde att det skulle bli en lagom WoW att klättra uppför är jag nu mer orolig att rapporterna i sig och inte minst utsikterna framöver eller brist på utsikter (utebliven guidance) gör att aktierna snart faller igen. Jag är helt beredd på att jag kanske säljer ner mig för tidigt, men efter en osannolikt bra start på året vill jag inte bli övermodig. Marknaden ska ned förr eller senare och det är det jag inte vill missa. Om jag går miste om några procent på uppsidan nu när den huvudlösa flocken tror att vi sett botten kunde inte bry mig mindre.

Fr o m om några minuter är jag således netto noll positionerad i marknaden. Nästa steg vid väl valt tillfälle blir att sälja till en riktig kortposition - och det tillfället kan nog komma fortare än man anar.

4 kommentarer:

J sa...

Jag är med dig. Mycket av kapitalet finns fortfarande vid sidan om. Jag tror att detta kapital hade behövs för en mer långvarig uppgång.

En micronyhet är att Swedbank bjöd på kaffe vid min t-station imorse. jag tolkar det som svaghet och letar nöjt vidare efter möjligheter att profitera på en nedgång av Swedbankaktien.

Peter sa...

Kul channel check! Kaffe=short. Serverade de short bread också?

Swedbank ska tas över av staten i slutändan och det ska kosta aktieägarna rejält. Aktien är inte dyr med konventionella mått, men riskerna är extrema. Aktien är upp över 100% sen mars så visst finns det läge. Dock gäller att alla andra nordiska banker också är övervärderade nu: Danske, SHB, SEB, Nordea.

Säljarnas marknad råder (fr o m igår 14 april)

b.hunter sa...

Brukar oftast hålla med dig, i med- som motgångar, men nu tror jag du är för snabb att ta din profit.

Har ännu inte läst i en tidning att "botten är nådd" eller hört någon med verklig entusiasm gå lång. Tvärtom har jag lyssnat på många som svurit över att marknaden är "irrationell" och har hört ett flertal frustrerade "verkligheten kommer att komma ikapp". När dessa ger upp och accepterar trenden, då är det dags att sälja. En vecka, en månad eller ett år? Ingen aning, men det är inte nu. Med nollräntepolitik och inflationsrädsla finns nog fortfarande mycket kapital kvar att trycka kurserna norrut.

Lycka till!

Peter sa...

b.hunter: Du kan mycket väl få rätt. Och just det skäl du anger är det som skrämmer mig mest.