tisdag 21 april 2009

Sitter nöjd 3/4 kort

Spreaden mellan bullish och bearish har gått från väldigt bullish till samma nivå som markerade tidigare toppar:

Investors Intelligence Survey showed 43% of the those surveyed are now bullish and 34% are bearish. This is in direct contrast to the readings roughly one month ago from the week ending March 13. In that survey, 47% of the people were bearish and 26% were bullish. The spread between bulls and bears is now back to the same level which marked the top of the equity market in January and August

Samtidigt rapporterar Goldman Sachs trading desk att förra veckans short covering reducerat blankningsnivåerna signifikant, så nu finns inte lika mycket stöd (vinsthemtagningar i kortpositioner) om marknaden skulle falla.

Jag letar förstås stödjande information till mina kortpositioner – det är ett mänskligt drag – men jag tillhör de som bejakar min intuition och mina känslor istället för att försöka vara contrarian eller tvinga mig till att leta på att onaturligt sätt. Jag sitter i dagsläget nöjd med att ha en nästan full kortposition, ¾ som jag kallar det, och letar efter ett intelligent sätt att öka till full position. Jag har idag inte bestämt mig på förhand hur marknaden ska bete sig för att jag ska öka blankningarna – faktum är att såväl stillastående marknad någon vecka eller två som skarpt stigande eller fallande kan trigga fler säljcalls från min sida. Jag är i vilket fall som helst för tillfället nöjd med min kortposition från slutet av förra veckan och räknar med att i princip hålla den tills vi sätter nya lows för marknaden. Lägre än februari, mars och november alltså.

Inga kommentarer: