tisdag 7 april 2009

Brittisk industriproduktion

Volymerna är extremt låga och bears passar på att pressa ner marknaden, eller? Jo, jag tror faktiskt att det är så den här gången. En del är traders som hamnade fel i uppgången och passar på att trycka ned en volymsvag marknad. För 20 minuter sen fick de hjälp av en svag UK IP (ehuru något bättre än väntat)
Jag är inte mer orolig än innan att uppgången skulle vara bruten, men jag undrar vad som ska vända upp det här innan påsk. Volymerna lär knappast bli bättre innan nästa vecka och Alcoas rapport ikväll lär inte kickstarta ett rally. Nåja, jag sitter nöjd. Long (and temporarily wrong)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det blåser uppenbart lite kyligare just nu, igen;>)!
Fastnade i en fundering; Hur beter sig en aktie nu, ex. Nokia, om delårsrapporten skulle komma in possitiv på alla punkter, om marknaden generellt just då har en skarp negativ trend? Jag tänker mig att "normalt" skulle aktien handlas upp till XXXsek, men finns det idag/nästa vecka köpare som skulle gå loss och handla den på dubbla värdet som exempel? Frågan handlar egentligen om hur substansen i en aktie värderas inklusive trenden just då / förväntad målkurs... Framtids-synen/lönsamheten för ett dylikt företag booorde... ju kunna vara hyfsat tydligt. Eller blir jag lurad genom att jämföra med historiska värderingar som inte längre är aktuella pga gen.trenden? Finns det köp triggers som bör beaktas som inte är logiska för en dödlig amatör, exempelvis kopplad till säljoptioner eller dyl? ;>)
Är det t.o.m. möjligt att det kan bli en överdriven stor rusning uppåt, mot trenden, på bra resultat i ngn viss branch? Vinnar-kamikaze-taktik...

Eller tänker jag för mycket nu....
Mvh Ola

Sprezzaturian sa...

Liiite får man ju tänka medvetet, även i min värld :)

Jag tror bra rapporter kommer "belönas" oproportionerligt mycket. Pengar som söker placeringar och avkastning kommer centreras kring de få aktier som rapporterar bra, går bra eller åtminstone inte verkar vara negativa utom kontroll.

Vad gäller optioner, teckningsrätter och liknande tror jag det endast är relevant i bolag som hänger på konkursens brant. För dem verkar det som om en emission är entydigt positiv, trots utspädning, eftersom det gör att bolaget överlever.

Anonym sa...

hehe...
Tack, mycket logiskt och enkelt svar = är oftast enklaste sättet att bryta sig ur en återvänds-tanke-looop och min belöningen blir en kvällsmacka!

riskkapitalet centreras runt vinnaraktierna= den lilla "missing part" i min fundering

Tack/ Ola