torsdag 23 april 2009

Swedbank 43 nu

Swedbank inledde på 39, men har nu gått till 43. +10% sedan start!

Jag blir faktiskt förbannad på riktigt. Ibland ser man snyfthistorier om folk som förlorat pengar på börsen eller vars mäklare gjort det åt dem osv. När jag ser hur börsen rört sig de senaste åren och inte minst 2008-09 och särskilt bankerna så försvinner all min sympati.

OK, Swedbank är billig OM den klarar sig undan nyemission och östeuropa snart vänder upp, MEN de som nu köper som om aktierna höll på att ta slut, efter bara en liten minikorrektion av endast de senaste dagarnas uppgång, borde gå till doktorn eller allvarligt fundera på att bränna upp sina pengar istället för att i alla fall få något kul av dem.

Banken förlorade 7 miljarder i Q1, de tog ytterligare 1,3 miljarder i nedskrivning av goodwill. De har ytterligare 13 miljarder i goodwill i Baltikum som kan/bör skrivas ned, de har 11 miljarder i exponering mot halvfärdiga fastigheter sedan Lehmankraschen, Baltikum SKA devalvera – antingen internt med depression eller externt via valutan – och det kommer ge kreditförluster på 7 miljarder i kvartalet i 2-3 år om man smetar ut det. Ovanpå alltihop gör stigande arbetslöshet och fallande BNP i Sverige att kreditförlusterna där torde gå från 0,3 procent till 1-3 procent vilket ger ytterligare 10-30 miljarder i förluster.

Allt detta ska ställas mot en normaliserad vinst före förluster på kanske 15 miljarder om året, men möjligen mindre när allt är klart.

Visst, KÖP, gör det! Jag blir förbannad idag, men jag ska dansa på din grav imorgon. Å andra sidan, jag vågar inte blanka den nu när hela världen verkar ätit flugsvamp.

Inga kommentarer: