onsdag 29 april 2009

Frestande att gå neutral

Svinhugg går igen. Jag har haft ont i halsen och varit borta från bloggen.

Under tiden har ingenting hänt, mer än en tämligen ointressant siffra på consumer confidence i USA som var bättre och en positiv spin på Shillerindexet över huspriser i USA (tvärt emot vett och sans enligt mig, men ett lackmustest på marknadens optimism).

Just nu säger en del att färre bekräftade döda i grisflunsan (bara 7) ön tidigare rapporterat (150) lyfter marknaden.

Jag sitter på händerna och avvaktar vidare rörelser i marknaden. Jag tror tolkningen av rapportperioden och början på Q2 i slutändan blir riktigt negativ. Jag väntar med spänning på de första mätningarna för april som har alla förutsättningar att falla ihop efter Q1s artificiella stimulansbounce.

Visst är jag lite lockad att gå neutral efter mitt 10-dagarsförsök på kortsidan. Buga ut med hedern i behåll och ta nya tag när det ser säkrare ut. MEN jag håller kvar med ca 3/4 kort, redo att sälja mer om det går upp eller ner.

2 kommentarer:

profitrazor sa...

Om du har rätt visar sig snart ganska snart.

Håller tummarna för dig (och mig)!

Medans du sitter på dina händer, kan du inte filosofera lite över räntan?

Binda eller inte binda?
Finns det någon anledning att binda?

Eftersom långräntor känns dyra - finns det annat sätt att räntesäkra sig (något instrument kanske)? Kanske en hedge av olika instrument?

Peter sa...

Alltid en spännande fråga. jag har för mig att jag har skrivit om det förut, men hittar det inte omedelbart. Jag återkommer med färska funderingar. Som förhandsinfo så tror jag att det finns lägen att binda (nästan oavsett din ekonomiska ställning) men inte nu.

PS: vad gäller marknaden finner jag inte BNP eller dess komponenter värda att kommentera just nu. I mina ögon var det en ganska svag, men helt väntad siffra.