torsdag 16 april 2009

Varför jag är (lite) kort igen

Är det säljläge?

Kinesisk BNP ungefär som väntat i morse (ned från 6,8% till 6,1% mot genomsnittsförväntan på 6,2%). Idag kommer Eurozone CPI (igår fick vi US CPI som för första gången sedan 1955 visade på fallande prisnivå vilket borde oroa alla som ogillar deflation).

Idag kommer även den kanske enda riktigt viktiga och pålitliga statistiken: jobless claims i USA kl 14.30. Förväntan ligger på 660k efter förra veckans 654k. Jag tror på snarare 700k och då ska nog marknaden nedåt, men visst kan stimulansåtgärder temporärt ha medfört lite bättre situation på arbetsmarknaden och minskat antalet nya arbetslösa... Vi får se i eftermiddag.

Annars så gäller för mig bara att vänta och se hur framför allt rapportperioden och utsikterna som företagen ger utfaller. Jag har som sagt lagt mig lite kort i vissa utvalda aktier och hoppas på en svag period men jag är beredd på allt – går det upp säljer jag mer, går det ner säljer jag också mer. Det är ganska enkelt på så sätt. Går det dock upp mycket kanske jag tvingas lägga mig neutral igen ett tag, men då ska det verkligen stiga ordentligt. Jag blir inte utsqueezad så lätt och jag är inte överdrivet kort (ännu).

Hittills har vi haft mycket positiva reaktioner på Wells Fargo och Goldman Sachs, negativ reaktion på Intel, Infosys och Capital One samt en lite förvånande positiv reaktion på UBS och lätt negativt på Alcoa. Beige book togs emot positivt igår och kinesisk BNP negativt.

Det ser väldigt blandat ut så långt och ett market call nu är som att singla slant (när är det inte det?). Det håller jag gärna med om. Jag håller också med det positiva gänget om att media och allmänhet inte är tillräckligt bullish ännu och det verkar finnas för mycket pengar kvar vid sidan av marknaden (money market funds t.ex.), så jag är den första att erkänna att min negativa positionering kan vara överilad. I vilket fall som helst är det sista jag vill göra att riskera miljarder av andras och mina pengar på att rapportperioden tas emot positivt efter de senaste fem veckornas uppgång och mot bakgrund av tilltagande svaghet i ekonomin (oavsett om ”tilltagandet” avtar). Spännande blir det i alla fall.

Inga kommentarer: