måndag 27 april 2009

Ingen vägledning i svininfluensans spår

SARS och fågelinfluensan påverkade världens aktiekurser negativt när de slog till under förra lågkonjunkturen, men kurserna vände trots allt upp rätt snabbt efter det. Jag har svårt att tro att svininfluensans effekter blir annorlunda. Den sprids mellan människor vilket är mycket värre, men däremot verkar den inte lika dödlig. Å andra sidan kanske fruktan snarare baseras på att svininfluensan kan mutera till något som är mer dödligt och fortfarande sprids Human to Human.

Jag är förstås lite lättad av dagens nedgång, vilken ger mig andrum att besluta om jag ska fortsätta ligga kort, men jag vågar absolut inte blåsa Faran Över för uppgången ännu. Jag väljer ändå att ligga kvar med min kortposition istället för att utnyttja ”köptillfället” som svininfluensan skapat.

Jag har tyvärr inget extra att komma med till andra rådvilla. Svininfluensan ger inga signaler om hur allvarlig den kan vara eller vart ekonomin ska ta vägen. Normalt blir det bara en tillfällig oro som snabbt går över, men man vet aldrig hur minskat resande påverkar ekonomin just i det svaga läge den befinner sig nu. Jag investerar efter andra ekonomiska trender och vinstutsikter – inte tillfällig smitta.

Inga kommentarer: