fredag 24 augusti 2012

Vilka guldaktier?

Jag fick frågan vilka guldaktier jag köpt. Här är de:


SPDR GOLD TRUST (GLD): trackar guldpriset


Market Vectors junior gold miners ETF (GDXJ): 80+ mindre gruvbolag med guldfokus

Market Vectors gold miners ETF (GDX): 30+ större gruvbolag med guldfokus

Agnico-Eagle Mines (AEM): Guldbolag, 8bn USD market cap, 87% guld, 9% silver, NW Quebec, N Mexico, N Finland, Nunavut. Also exploration in Canada, Europe, LatAm and US

Goldcorp (GG): Guldbolag, 12bn USD market cap, 100% guld, Engaged in acquisition, exploration, development and operation of precious metal operations in Canada, US, Mexico and central and south America

Jag har köpt ungefär lika mycket i varje, men minst i GDXJ (vilken då förstås gått bäst sedan jag köpte ..., men den har historiskt varit mer volatil också)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och här kommer min fråga till dig: Efter att jag varit ordentligt orolig så kom då äntligen fallet, och en liten slant säkrad, men nu står jag inför valet att tvingas välja sida. Jag har gjort det enkelt för mig, köper opsar som kan tokrusa om marknaden gör studs, och som begränsar förluserna om botten går ur. Egentligen är det nog för tidigt att köpa, men är det inte klokt att reducera nettokortpos. här? Det tycker i alla fall jag, såvida du inte kan komma med några goda argunet varför det eventuellt skulle börja tokrasa. Jag känner att jag vill ha ammuntion att korta ifall det börjar tokrusa, känns tryggast så, eller är det dags att göra en avancerad sak och tro att det växlar om? Jag har blivit bränd på det förut och har som sagt ingen lust att prova på allvar, även om det troligen är på tok för tidigt att gå in tungt på långsidan.

Tyler sa...

Jag har inga nya argument och den senaste tiden har jag uppenbarligen haft helt fel när det gäller marknadsriktningen. Jag har varit negativ en lång period och missat hur marknaden skulle handla upp på politikersnack och hot om centralbanksåtgärder.

Jag kommer dock ligga huvudsakligen kort de kommande 12 månaderna och till att börja med de kommande 4 månaderna. Efter årsskiftet får vi se hur kaxig jag är med riktningsbetten i praktiken.