torsdag 7 maj 2009

Viss korrektion... är det bara början?

Ibland är det som om någon lyssnar på mig... MINUS 3% på drygt en timme efter min fundering på att sälja. jag har förstås inte gjort något och har inga aktiva planer på att göra det heller, men lite kul är det.

Annars fortsätter jag att gå igenom bankrapporter (SocGen t.ex) och försäkringsbolag (Zurich Re, Swiss, Axa) och makrosignaler (claims, centralbanksuttalanden) och väntar förstås som så många andra på detaljerna från US stress tests ikväll.

Jag kommer inte fram till något direkt användbart, men jag försöker se på världen och aktier från olika håll för att förstå hur köparna tänker, hur flödena fungerar och vad jag har gjort för fel i min analys... eller om jag faktiskt har rätt i att det ska ned inom ganska kort.

Snart kanske jag får kraft nog att posta något användbart eller intressant här på bloggen också istället för allt marknadstjafs det blivit på sistone.

3 kommentarer:

Louis sa...

Jag tycker absolut inte att det är tjafs...Jag är en novis i detta och följer din blogg varje dag. Mycket intressanta inlägg och syn på det hela..det är bara att köra på som vanligt...
Kanske lite tips på Fonder, som man kan placera sina surt förtjänade pensionspengar?

Tassar`n sa...

Jag följer också denna blogg med stort intresse. Dagar utan inlägg är rena öknen!
Försöker också lära mig, men mer om riktning och vad man ska ge akt på vid olika tillfällen.
Handlar lite aktier och xact ibland. Nålpengar för andra, men nånstans ska man börja.

Peter sa...

Tack för kommentarerna.

När det gäller fonder är jag tråkig. Jag tycker några av de svenska hedgefonderna fungerar för långsiktigt sparande, särskilt Brummer Multistrategy och gruppens äldsta fonder, Zenit, Nektar, Lynx, Futuris, men ingen av dem erbjuder väl pensionssparande? eller? någon som vet?

Pengar är aldrig nålpengar. De är ofta surt förvärvade och ska behandlas med vördnad. De är utbytbara i arbete och jag vill helst slippa arbeta :)