fredag 8 maj 2009

Lagertalen


Viktig, men knepig siffra. Lagertalen alltså.

När de krymper betyder det att efterfrågan överstiger produktionen. Då behöver företagen öka produktionen, vilket ger tillväxt i ekonomin (bullish). Ett annat sätt att se på det är att företagen ser att efterfrågan kommer vara svag av olika anledningar och därför drar ned produktionen i förväg, vilket syns som fallande lager så länge konsumtionen hålls uppe med viss eftersläpning.

Som sista komplicerande faktor kommer förstås förväntansbilden och publiceringsdatum. Det är marssiffrorna som presenteras kl 16 och då stod produktionen fortfarande still så lagertalen kan mycket väl vara ännu mer negativa för mars och därmed se ut som om ekonomin är en spänd fjäder redo att explodera uppåt vilket ögonblick som helst. En sådan tolkning är visserligen korrekt, men informationen är gammal och visar bara på precis samma trötta ”gröna skott” som det tjatats om i två månader.

Nåja, inget nytt i det här… och jag känner mig inte helt bekväm med min lilla lilla kortposition. Jag börjar känna att jag VILL och HOPPAS mer på nedgång än att jag kan argumentera för det. MOMENTUM är en svår och onödig fiende.

1 kommentar:

Peter sa...

Lagerförändringen blev -1,6% istället för väntade -1,0% och förra siffran -1,5%. Inte för att jag blev klokare av det...