torsdag 28 maj 2009

Fortsätter på kortspåret, men vad skulle man kunna KÖPA?

Bankerna börjar bli alltmer desperata i sina haussade calls. I Sverige är det Handelsbanken som går i bräschen och slår på stora köptrumman varje dag. De förstår inte hur långt rallyt gått, hur mycket inflöden aktiemarknaden redan fått och hur dyrt allting blivit och hur konsensus de faktiskt är i sitt call. Inte för att det där med konsensus och contrarian betyder så mycket för mig – det är mest yra höns som springer runt och försöker göra det de inte tror på för att det de tror på brukar vara fel – men det är kul att höra andra bygga sina rekommendationer på att det ska vara tvärtemot vad X och Y tror, där X och Y t.o.m. kan vara mäklarfirman och kunden själv.

Jag är någon procent in the money på det senaste callet att öka mina shorts sent tisdag eftermiddag, men det är uppenbart att det gäller att ta försiktiga steg i den här marknaden. Uppstället i samband med consumer confidence var inte vare sig trevligt eller väntat. En sådan dag är jag glad att jag alltjämt bara utnyttjar ungefär en tredjedel av mina mandat på nedsidan. Det gäller att välja sina strider.

Det har varit en lång sidledes rörelse på marknaden nu och även om jag varken tjänat eller förlorat några pengar sedan jag stängde mina longs så har det varit en ganska slitsam period mentalt. Större delen av tiden har jag dock varit glad att jag inte varit lång för den traden har känts helt fel. Jag ska inte gå igenom mina gamla makroekonomiska baisseargument igen, men aktier är dyra och ekonomin ser ut som skit. Då ska man inte äga aktier.

Däremot sliter jag ibland med frågan VAD man faktiskt kan och bör äga om man inte vill 1. Ligga kort, 2. Inte är bekväm med kontanter på banken eller guld i valvet och 3. Inte har pengarna i min fond.

Där är jag nog lika rådvill som alla andra i mina tankar på fastigheter, skog och jordbruk, råvaror, emerging markets, valutor osv. Problemet är den sjuka penningtryckarfilosofin och stimulansivern som breder ut sig över världen och försvårar alla investeringsbeslut.

3 kommentarer:

Dade sa...

Herr Wilke på DI hävdar att börsen alltid stiger. Jag förstår inte hans poäng riktigt. Jämförelse med elitserien, betyder det att lagen hela tiden blir bättre och bättre? Borde det inte bara betyda att vissa bolag byts ut mot andra? http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\05\28\339205&sectionid=BorsMarknad

Brittuppfödaren sa...

Det finns de som rekommenderar råvaror i allmänhet och mat typ spannmål i synnerhet.
Fast jag som är privatperson hittar inte var man ska kunna köpa in sig på spannmål ...

Black Earth Farming ligger i ett skakigt område, tycker jag.
Olja och mat i den delen av världen kommer att beslagtas vid brist eller samhällsoro, tror jag.

Peter Eek sa...

el Britto: precis mina tankar. BEF låter bra som idé men deras utförande, område, jordmån är inte attraktivt.

Jag tror på peak oil i en viss form och att flaskhalsar kommer ge mycket högre priser kommande år även i en rejäl recession. Jag vet dock inte hur jag ska investera i det temat: olje-ETFs, oljeproducenter, Riggföretag eller kanske alternativ energi på något sätt. Knepigt.