tisdag 26 maj 2009

UK neg outlook

Jag skriver inget för jag har helt enkelt inget att säga.

Det mest spännande som hänt senaste veckan är att, vanligtvis så senfärdiga och irrelevanta, S&P satt UK på negative outlook och marknaden verkar lite orolig att det kan hända även USA.

Häromdagen steg långa räntor, dollarn föll och index också samtidigt. Det är extremt ovanligt och tolkas som att man till slut/redan nu börjar oroa sig för finansieringen av framtida budgetunderskott i de stora skuldsatta ekonomierna i väst.

Det är en extremt lång puck och inget marknaden borde fundera på nu. Den ingår förstås i min långa negativa plan för världen och börskurserna, men borde inte vara relevant 2009. Vissa pratar om att nuvarande reflationsförsök, pengatryckande och stimulanspaket lyckas lyfta tillväxt och aktier en sista gång för att följas av en riktig krasch och depression 2013-14 ungefär. Det skulle sammanfalla med ohållbara skuldnivåer för USA och UK och riktig misär.

Jag hoppas verkligen att så inte blir fallet utan att vi istället får en lagom utrensning redan nu 2009-11 och kan växa i maklig takt från lite sundare bas därefter.

På marknaden händer ingenting och helgdagar avlöser varandra i olika geografier så börsen har inte varit normal på många dagar. kanske kan det bli lite mer action den här veckan. Nedåt, hoppas jag. Jag ligger positionerad på samma sätt som tidigare, ca -1/4.

Inga kommentarer: