måndag 4 maj 2009

Ligger neutral, ser platå (kanske)


Marknaden kan med riktigt god vilja anses etablera en platå (se kurvan med avtagande tempo i uppgången). Alternativt kan man (välja att) se att marknaden accelererar uppåt efter nedgången den 20e april.

I vilket fall som helst så brottas jag med min marknadssyn just nu. Jag ligger neutral i marknaden efter att ha prövat kortsidan några veckor (sedan pilen i grafen [S&P 500 future] i mitten av april), men är fortsatt i grunden negativ till utsikterna för aktiemarknaden. Jag vill hitta rätt läge för att inta en kortposition igen och jag vet hur svårt (och farligt) det är att göra direkt efter en nedgång. Mentalt känner jag mig tvungen att sälja innan det faller, dvs medan momentum fortfarande är positivt. Frågan är bara när.

Det verkar som om effekterna av stimulansåtgärder världen över lär ta ett tag innan de avklingar, inflöden i fonder har precis vänt upp och det finns en allmän feel-good-faktor hos beslutsfattare och konsumenter nu när det ser ut som om ekonomin inte faller fritt och hotet om 30-talsdepresssion är avvärjt. Jag håller dock inte med marknaden om hur bolagen ska värderas i det nya scenariot, men kanske måste jag vänta till aktier blir riktigt dyra igen innan jag kan sälja igen, istället för som jag först trodde – att det räckte med normalpris i en värld som sparar mer, växer långsammare och tillåter lägre vinstmarginaler.


-Surt sa räven

4 kommentarer:

Aktiebloggar sa...

Nu har jag sålt alla mina innehav så nu får vi hoppas att du / vi får rätt. Jag har legat fulltankat i aktier den senaste tiden vilket har varit tursamt. Följer din blogg och dina tankar med största intresse. Go west!

Beng Ha sa...

Jobbigt.

Peter sa...

Lycka till Aktiebloggar. Jag söker ständigt efter nästa shortläge och kommer som vanligt meddela så fort jag gör något.

Längre fram hoppas jag sen på ett riktigt riktigt saftigt köpläge, men det är nog en pipdröm. Sanningen är nog snarare att vi får 10 år med en Japan-liknande upplevelse av falska starter.

Beng Ha sa...

Vi kan ju hoppas! Vore ju en drömmarknad.