onsdag 13 maj 2009

Statistik och annat irrelevant. Jag sitter nöjd, lite lagom kort

Statistik dräller in idag som vanligt. En del bryr man sig om, en del inte.

Kinas industriproduktion var något sämre än väntat i morse men deras retail sales förvånade ingen. Det svenska kapacitetsutnyttjandet var dock riktigt lågt – särskilt vad gäller fordonsindustrin. En mycket stark siffra för global confidence direkt från Bloomberg ignorerades helt och snart därefter sålde man t.o.m. ned marknaden. Till slut föll marknaden en extra sväng när US retail sales för april presenterades och var lite sämre med -0,5% jämfört med +0,2% förväntat. Business inventories för mars kom också ut idag (kl 16).

I mina ögon är ingen av siffrorna relevant eller intressant utom möjligen retail sales i USA och Kina. Siffrorna känns dock redan gamla, trots att de behandlar april. Problemet är att vi redan varit kört hela ”gröna skott”-tjatet till leda och nu är det nog dags att fokusera på annat än bekräftande information för att april såg ett positivt ryck i världsekonomin.

Jag är i alla fall lite smånöjd med min halvförsiktiga (1/4) kortposition och har inga planer på att täcka mig, snarare på att öka vid rätt tillfälle. Tills vidare räcker dock den här positionen gott när det rör sig så snabbt och ingen negativ trend är ordentligt etablerad ännu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

xbear...go-go-go ;>)Mvh Ola

Peter Eek sa...

Det gäller att inte bli övermodig. Bulltrenden kan vakna till liv närsomhelst. Irrationaliteten är inte död efter bara några dagars nedgång. Det finns mycket pengar därute som planerat att köpa på rekyler, men jag hoppas förstås att de fått sig en tankeställare idag.

Anonym sa...

helt rätt, fick svänga ut igen, men det var inget problem att komma ut på +, det är ryckigt i indexen och en dag kanske det inte är ¨falskt¨. Det är fler och fler svarta fåglar som kretsar lägre och lägre dag för dag ovanför våran älskade börs...Har bestämt mig att denna gången så skall jag oxå klä mig i svart och skörda, jag satt blåögd och matade dom under it-tidens brant så .... ;>) Lev väl Ola