torsdag 14 maj 2009

Claims i eftermiddag kan kanske ge en ny skjuts nedåt

Jaha, vad ska jag säga om informationsflödet idag? I morse kl 8 redovisades bilregistreringar i EU25 i april till -11,9%. I mars var fallet 9,1%. I november och januari var takten dock -26-27% så tolkningen är inte entydigt negativ. Svenska huspriser i april visade sig vara 1,765 milj (-2,5% från 1,808m i mars och 1,809m i april 2008). Ni som läser här lite oftare vet att jag inte bryr mig om månadsfluktuationer i den här typen av statistik om jag bryr mig om den öht.

I eftermiddag halv tre däremot kommer jobless claims i USA per 9 maj och continuing claims per 2 maj. Det är desto viktigare just för att siffrorna inte är rensade eller manipulerade (även ”claims” lider dock av problem med hög volatilitet, säsong, regeländringar och liknande) och för att marknaden brukar reagera signifikant om avvikelsen är stor.

Senast, 1 maj, var claims 601k, ned från toppen 27 mars på 674k (se gamla charts under ”claims”). Enligt Bloomberg förväntas dagens siffra vara 610k nya arbetslösa (sökande, ”claimants”), dvs i stort sett samma som förra veckan. Jag tror att det finns en klar risk för ett större antal den här gången, trots stimulansåtgärderna i ekonomin. Om så blir fallet och gårdagens svaga retail sales och förvirrade uttalande från Bank of Englands Mervyn Kingalltså följs upp med fler arbetslösa än väntat, så tror jag marknaden får en skjuts till nedåt.

Jag väntar dock med att sälja mer till jag har marknaden med mig på allvar. Jag är kort mest banker och tung cyklisk industri, men även lite annat smått och gott. Totalt som sagt omkring en fjärdedel av vad jag anser vara MAX-position. Det har jag fått in mer avkastning på än jag vågade hoppas när jag sålde för en vecka sen så jag har inte särskilt bråttom att öka exponeringen även om jag är sugen. Disciplin och uthållighet.

1 kommentar:

Peter sa...

Har suttit i möte... Uppdatering av claims:

det blev 637k, dvs lite mer än marknaden väntade men kanske inte så förvånande som sagt.

Continuing claims blev emellertid mycket höga 6560k (6400k väntat och 6351k senast). marknaden satte en botten i samband med siffrorna men har nu handlat upp en halv procent därifrån.