tisdag 26 maj 2009

Consumer confidence, säljläge

Börskampen är ganska kul att studera dessa dagar även om det egentligen inte händer något fundamentalt. Mäklarfirmorna verkar ha bestämt sig för att få upp kurserna ytterligare och det står tydligen en strid om vissa tekniska nivåer som om de ”bryts” förebådar kraftig nedgång, men om de ”håller” talar för fortsatt kraftig uppgång.

Striden har pågått hela maj, men accentuerats senaste veckan. Idag såg det länge ut att bryta ned, bland annat med stöd av svagare huspriser i USA, men när en så eftersläpande och historiskt totalt oanvändbar indikator som Consumer Confidence kom in mycket starkare än väntat vände börsen tvärt uppåt.

Jag tror att det är ett gyllene säljläge och passar på att öka min position en aning så jag nu ligger omkring 1/3 kort av vad jag anser vara en maximal kortposition.

3 kommentarer:

Peter T sa...

Hej! Hur menar du? Är du 1/3 av depån kort, eller skruvar du upp din korta position till 1/3 av max? Vad anser du då vara max som % av depån?

Anonym sa...

tror du pa riktigt att maklarfirmor "bestammer sig" for att kora upp kurser och tror du att de har ngn mojlighet att flytta borser under nagon varaktig period (langre an sekunder)?

Peter Eek sa...

Peter T: Jag är förvaltare på en hedgefond och med 1/3 så menar jag 1/3 av vad vi anser vara en maximalt försvarbar kortposition av den totala förvaltade förmögenheten.

Det är inte samma sak som 33% av Assets under Management. På samma sätt betyder inte 1/1 lång att vi är exakt 100% långa utan det är helt enkelt max av vad vi tycker är rimligt att riskera när vi är som mest övertygade.

Jag tror på allvar (vet) att stora förvaltarorganisationer och mäklarfirmor ibland tajmar sina köp för att ge maximal effekt på kurserna när de ligger nära vissa nivåer (t.ex. optionslösenkurser, vid månadsskiften eller tekniska stöd och motstånd)