onsdag 6 maj 2009

Neutral, läser tidningen

Ibland vill jag jobba på Financial Times… men för det mesta inser jag att jag inte platsar. Bra artikel idag om hur de 25 största subprimelångivarna (och därmed deras ägare Citi, GS, Wells Fargo, JP Morgan, Bank of America) som gav ut 1000 mdr USD i subprimelån 2005-07, spenderade 370m USD på lobbying och politisk påverkan. Som om vi behövde mer bevis på att det inte var fria marknadskrafter som var problemet utan tvärtom (minns hur SEC släppte Alliance, Madoff mm, bl.a. pga nepotism). Samtidigt skriker Frnakrike om hårdare ”maximalist” reglering av hedgefonder som ju inte haft någonting alls att göra med krisen (i praktiken var det nästan bara redan hårt reglerade/politiserade storbanker som var de skyldiga).

Läs också LEX som kommenterar Hussman Funds analys av marknadsbottnar sedan 1940. Bland annat vände det nästan alltid långsamt efter perioder av lugn, inte efter hårda snabba nedgångar som den i början av 2009. Dessutom brukar uppgångarna ske under höga volymer (1982 t.ex. +40%), medan volymerna i de senaste veckornas uppgång har minskat… Jag kan inte dölja hur negativ jag är, men sitter på händerna i alla fall.

Fortfarande Neutral i marknaden

Inga kommentarer: