fredag 23 november 2012

Bloomberg

Jag både hatar och älskar Bloomberg

Jag hatar att jag tillbringar så mycket tid med att läsa nyheter på skärmen och låter mig förhäxas av kursgrafer och makrodataserier. Jag hatar att programmet är så ålderdomligt och svårarbetat. Jag hatar färgställningen. Jag hatar att så mycket negativa känslor har haft sitt ursprung i data som presenterats via Bloomberg. Jag hatar att jag likt en spelberoende loggar in via Blackberryn för att titta på uppdatarade dagskursgrafer så fort jag inte sitter vid skrivbordet.

Jag älskar att allt finns i Bloomberg. Jag kan hitta nästan vilken obskyr liten dataserie som helst och därtill från långt tillbaka i tiden. Jag kan dra upp grafer för alla noterade aktier i världen och se vad de haft för historiska värderingsmultiplar många år bakåt i tiden; på både faktiska data och prognoser. Jag kan få fram historiska resultat- och kassaflödesdata med ett knapptryck; eller prognoser för den delen.

Ska jag ta investeringsbeslut på siffrorna så måste jag förstås bygga modellerna själv och plocka fram grunddata från officiella källor och justera för att få jämförbara serier (eller, ja, mina analytiker får göra detta), men för snabbscreening duger Bloombergs serier absolut. Och det går framför allt snabbt.

Inga kommentarer: