torsdag 25 oktober 2012

Durable goods - en av många små datapunkter

Kapitalvaruorder i USA föll med 0,3% i september (väntat var en ökning med 0,8%). Augusti reviderades ned till en nedgång med 1,2% istället för tidigare -0,9%.

Marknaden reagerade ändå initialt positivt på nyheten, eftersom inklusive försvarsmateriel steg orderna med 9,9% mot förväntade 7,5%. Glöm då inte bort att när fiscal cliff inträffar vid årsskiftet så skärs försvarsbudgeten ned automatiskt och drastiskt så det gäller att passa på nu.

Jag undrar varje dag hur länge till charaden kan fortsätta; Luftslottet som byggs på extremt svaga rapporter från Sandvik, Volvo mfl som ändå hälsas med stigande kurser eftersom "pengarna ju måste ta vägen någonstans". I det korta perspektivet stämmer det, men i det långa perspektivet håller det aldrig att köpa aktier till dyra multiplar för fallande vinster, oavsett vad marknadsräntan är.

Marknadsälsklingen Starwood Hotels redovisade nyss en rapport som i förstone kan se positiv ut men där utsikterna för 2013 är svagare än väntat och kurvorna för rumsintäkter pekar nedåt, medan analytikerna hoppas på fem års sweet spot.

Är det bara jag som ser att hela världen är på väg in i recession eller redan är där? Fast egentligen ska jag vara glad att marknaden ger mig fler och större chanser att tjäna pengar på andras riskvillighet. Ändå är det tröttsamt i längden och lite obehagligt att se alltför stora obalanser byggas upp. Blir smällen tillräckligt stor så skadar den mig också även om jag ligger kort.

Inga kommentarer: