torsdag 19 mars 2009

Sakta och osäkert klättrar vi på väggen av oro


Fed började med QE igår; de ska köpa treasuries för upp till 300bn USD. De första effekterna på marknaden var stigande aktiekurser, fallande dollar och kraftigt fallande långräntor (se amerikansk 10-åring på bilden).



Jag struntar i grund och botten i de fundamentala effekterna i det här skedet. Visst underlättar det för amerikanska låntagare och amerikanska exportföretag, men det löser inte problemet med gamla felinvesteringar och överkapacitet (hus, maskiner mm). Däremot kan det ge bränsle åt uppgången - vilken är tvekande precis som sig bör. Jag hör att hittills är det mest vi hedgehogs som har köpt medan de stora långfonderna, försäkringsbolagen m.fl. fortfarande tvekar.



När de bestämmer sig för om de ska med i rallyt eller om de ska passa på att sälja så avgörs riktningen och jag tror inte att de väljer att sälja. Om de istället börjar köpa, ja då kan det här rallyt bli riktigt starkt och långt.



Tyvärr blir det mest en massa "tro" och svammel i det här läget. Det finns inget riktigt fundamentalt att hålla sig i när man spelar ett bear rally. Det är en tro att vara smartare och snabbare än de sista idioterna och det är farligt. Jag investerar ju i grunden i något jag inte tror på; dyra aktier som står inför fallande vinster i en svag ekonomi som genomgår deleveraging och downsizing.



Det som trots allt gör att jag håller i på långsidan i den här skakiga uppgången är bl.a. följande mönster i inälvorna/benhögen/kaffesumpen/tebladen:



* Kopparpriset fortsätter uppåt


* Kinesisk PMI har stärkts betydligt


* (10-årsräntan bottnade innan Fed började med sitt QE igår - svårt veta hur man ska tolka ränterörelsen i en helt ny typ av åtgärd)


* Det har inte varit något rejält bear rally på länge och nu har många bottenfiskare tystnat, vilket skapar ett läge för successivt panikköpande när man "inser" att det är nu det har vänt



* Marknaden "uppför" sig på rätt sätt för en längre uppgång; tvekande, med mothugg, men insprängda panikrallyn och nästan dagligen nya highs vecka efter vecka.

OBS dock att svenska aktier INTE har samma självklara uppsida som resten av världen. OMX outperformade resten av världen med över 15% i febrauri och det gapet ska stängas på något sätt så se upp om du investerar i svenska verkstadsbolag - särskilt nu när dollarn försvagas igen.

Terminerna i S&P och EuroStoxx nu på morgonen visar på någon procent lägre kurser än USA-stängningen igår så QE-rallyt avtar, men pausen är inte oroande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tillhör dina trogna läsare, men har lite funderingar kring hur man skall tjäna på uppgången du ser framför dig. Om man som svensk spelare tar sina SEK och köper på företag i Eurpoa och USA verkar ju det som om i denna uppgång som om det blir ett nollsummespel, dvs det du vinner i aktieuppgång förlorar du i valutanedgång för SEK.Man vill ju gärna bättre på sin köpkraft i hemmavalutan. Hur gör du? Går in med häv?

Anonym sa...

Tack för att du läser.

Jag har min ekonomi helt i euro så jag bryr mig egentligen bara om kursrörelser i Europa. Jag köper europeiska aktier, tjänar pengar på rörelser i lokal valuta (dvs euro) och struntar i kronan och rörelser i svenska aktier. I den mån jag köper svenska aktier säljer (swappar) jag SEK emot euron så det jag eventuellt förlorar pga kronförsvagning när jag ska växla in vinsterna från aktieaffären tar jag igen i valutaaffären.

För kronbaserade investerare skulle jag rekommendera att den som köper t.ex. eurostoxxterminer, France Telecom eller liknande euroaktier samtidigt swappar resultatet till kronor.

Vi gör det genom valutaswappar som rullas med jämna mellanrum, men det är inget jag personligen behöver bry mig om rent tekniskt.

Jag fokuserar bara på att välja de aktier som rör sig mest och säkrast i en förutsägbar riktning. Som privatperson kan man köpa kronor på termin, men det leder till en del tajmingproblem om man måste sälja sina euroaktier innan man vill för att lösa terminen.

Tyvärr har jag inget enkelt svar till dig som du ser. Det är nog enklast för dig att bara köpa aktier i din hemvaluta och nöja dig med den uppgång som trots allt sker för OMX.

Anonym sa...

Tack för att du tog dig tid. Skall villigt erkänna att jag inte riktigt följde med i resonemanget ovan. Men får väl helt enkelt ta fasta på det sista stycket.