tisdag 10 mars 2009

Tänk om

Tänk om ekonomin lyckas visa tillräckliga livstecken för att vända sentimentet på marknaden en stund.

Tänk om Kinas bilförsäljning som var upp 25% i februari, Texas Instruments uppguidning igår och de faktiskt starka bankrapporterna för Q4 och nu också Q1 gör att pessimismen vänder. Det behövs knappast särskilt mycket efter historiska fall på marknaderna världen över. Jag börjar bli riktigt positiv till aktier på medellång sikt. Jag tror fortfarande att obalanserna måste rensas ut på allvar i slutändan, men att den processen kan ligga ganska långt fram i tiden.

Nu gäller det att fokusera på nästa 50%-rörelse och jag tror att den är uppåt. Det kan ta ett kvartal eller kanske resten av året, men jag tror att marknaden är mogen nu. Det största hotet är om kineserna inte vill köpa amerikanska statspapper och räntorna går i taket, men jag tror inte goods for paper-ententen är redo att brytas ännu. Den initiala ränteuppgången lär ändå bara ses positivt, som ett tecken på en fungerande reflation och begynnande ekonomisk tillväxt(tro).

Alltså, jag går nu inte bara neutral utan till att börja med försiktigt lång, med en plan att successivt öka positionerna (oavsett om det går upp eller ner närmaste veckorna).

Inga kommentarer: