fredag 20 mars 2009

Fortsätter björnrallyt eller inte?

Det här är typiskt för vad jag får höra från strateger och andra tyckare i marknaden:

Karim Moussalem, Goldman Sachs: we've seen it multiple times before... at bottoms and tops (more often bottoms in the past year or so...) huge pick up in volumes, 95% to the buyside. Financials are on fire with the majority of buyers covering shorts, a lot of vol traders were short delta short vol and are being forced to buy back their delta which is exacerbating the move. And as the short leg in financials is being taken off, people are selling the long legs (defensives, healthcare, telcos, f&b). A lot of pain around. Think people are not paying enough attention to the big $ sell off. Don't think this is constructive equities. Sell the rally.

Den här gången är fler än vanligt skeptiska till uppgången/rekylen/död-katt-studsen/björnrallyt eller vad du vill kalla det. Det är faktiskt just det som skapar bättre förutsättningar för att uppgången ska vara längre än tidigare.

Det är klart att jag är lite orolig. INGEN kan förutspå marknadsrörelserna även om jag haft några bra decennier. Det handlar bara om sannolikheter och psykologi och sannolikt har vissa likheter med Texas Hold’em (jag spelar inte poker, men vad jag hör verkar det finnas intressanta paralleller). Jag tror att jag sitter med ett ganska högt par och ett högt tredjekort på hand vad gäller bear rallyt inför floppen (?), men inget hindrar att marknaden har bättre kort på hand eller att korten på bordet innehåller en omedelbar ekonomisk härdsmälta av något slag, en riktig nukleär variant, en kärnvapenattack, en tsunami, jordbävning i Tokyo eller helt enkelt bara riktigt svag efterfrågan och vinster.

Med tanke på att jag känner att jag har en stege på gång avseende slutstationen och att den innehåller ett mycket negativt ekonomiskt scenario, så är det extra farligt att först satsa på uppgång när jag redan tror på en kraftig nedgång därefter, men WTH! Alla måste gambla lite - så det känns att man lever.


Tillägg 9:26
Här är ett annat exempel på vad tyckarna (ur Minacks kvällsbrev igår [Morgan Stanley]) säger just nu:

The S&P 500 (SPX) can rally to as high as 900-1000 without breaking the bear trend, so it's not surprising you have lots of asset classes still looking sick even as stocks go up. The fact is that stocks still are sick; they just happen to be going up.

Inga kommentarer: