torsdag 5 mars 2009

Tack Jan Emanuel Johansson

Tack Jan Emanuel

[nedan utgår från att jan E lyckades knyta kontrakt vid något tillfälle. Om han faktiskt gjorde det eller inte är dock oväsentligt i sammanhanget]

Dokusåpafjanten och sossepolitikern Jan Emanuel har gjort oss alla en tjänst genom att erbjuda sina bostäder i Stockholm och Visby till uthyrning. Den som vill har kunnat boka bostaden och för det betalat (sannolikt något under) bostadens nyttjandevärde för hyresgästen. Jan Emanuel har samtidigt tjänat mycket större belopp än bostaden kostar honom under tiden.

Tack Jan, för att du visar att marknadsprinciperna om utbud och efterfrågan och frivilliga avtal är så djupt rotade i den mänskliga naturen att t.o.m. en mediakåt och mediavan vänsterpolitiker som du själv inte backar för att bryta mot partiets heliga bostadsdekret.

Enligt marknadsmässiga principer på politikens och etermedias domäner avslutar Janne nu sin hyresvärdskarriär för att kunna utveckla sig som politikerbroiler – ett sannolikt sunt ekonomiskt beslut som tar hänsyn till hans eget marknadsvärde och resurser samt den befintliga marknadens skrivna och oskrivna regler. Sen kan jag bara beklaga att Sverige ser ut som så att för att kunna bedriva ett visst yrke så måste man ge avkall på sin personliga övertygelse (i det här fallet JEJ:es tro på marknadsprinciperna).

Nåja, nu får Jan E som han vill – han får möjlighet att driva igenom förslag om ingrepp i människors liv genom tvingande regler om beskattning och föräldraledighet, en verksamhet som jag avskyr värre än något annat, och han får en riksdagslön som varje månad ger honom en vinst större än den han kunde göra på lägenhetsuthyrning.

Tack, Janne, för att du kanske öppnade ögonen på några av dina partivänner. Och dra åt helvete, Janne, för att du nu får en plattform för att förstöra mitt och mina vänners liv genom din utsugarpolitik som går ut på att ta in en fet lön på min bekostnad, flyga gratis till onödiga sosseevenemang på min och miljöns bekostnad samt ägna dina dagar åt att höja skatterna för mig och mina vänner. Men, samtidigt. Tack.

2 kommentarer:

Trader sa...

Håller med om vart enda ord du skriver.Fjanten trodde han cool... Keep Up the good work.

Trader sa...

Vilket svin: http://www.svd.se/nyheter/artikel_2555695.svd