torsdag 12 mars 2009

High US jobless claims, WOW!

Antalet nya arbetslösa i USA var 654k veckan till 7 mars vs. 644k väntat och 639k förra perioden. Continuing claims tog ett hopp upp till 5317k (5140k väntat och 5106k senast), vilket antyder att fler håller sig kvar som registrerade arbetslösa. Då har de i alla fall inte gett upp. Om jag var bullish på riktigt skulle jag säga att det är ett positivt livstecken på den amerikanska arbetsmarknaden, men nu nöjer jag mig med att andra kan tycka det.

En rejäl rekyl uppåt ska möta motstånd och oro över beständigheten. Den ska kämpa mot negativa data och bara drivas uppåt i räddhågsna steg baserade på hopp om en vändning om något halvår - strax utanför den konkreta prognoshorisonten. Man brukar prata om att uppgångar klättrar på en Wall of Worry (WOW!) och det tror jag att vi har börjat göra nu. claims-statistiken i USA är den mest konkreta, nakna, frekventa och relevanta makrostatistik som publiceras och när den kom ut för 10 minuter sedan tog marknaden direkt ett skutt uppåt trots att den var sämre än "väntat". DET är ett positivt tecken som kan sälla sig till koppar, ränta, guld (neg), Baltic Dry mm.

Det senaste dygnets tveksamhet på marknaden passar bra in i mönstret för en rejäl börsklättring (visst kan det vara så att rekylen redan är över som så många gånger tidigare de senaste åren... men jag tror inte det). Köp och håll i er för nu kör vi på allvar. Peter är bull och tänker så vara tills marknaden verkligen tvingar mig till annat. Räkna med att sälja 50% upp på de stora indexen och hälften för OMX.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså 25% upp på OMX? Från 600 nivån eller från 660?

Anonym sa...

825 som första hållplats för OMX (nu 666), och 2900 som target i Dow jones euro Stoxx50 (1951 nu). Sen får vi se om det finns förutsättningar att fortsätta uppåt.

Anonym sa...

Måste säga att du hittentills fullständigt krossar rekar från annat håll. Stämmer det att du förvaltar en hedgefond? Kan man få vara med på ett hörn?

Anonym sa...

mmmmm, fundamenta har ju verkligen förändrats de sista dygnen......Jag menar Citigroup chefen har ju både skickat mail och blivit intervjuad och GM överlever några månader till etc etc givet RALLY

Anonym sa...

Tack för kommentaren. Jag skriver helt enkelt bara om mina tankar och beslut i mitt dagliga verk som förvaltare och är glad om funderingarna uppskattas. Jag lämnar däremot åt mina besökare att själva hitta min hedgefond utan att jag behöver peka ut den.

Glöm inte bort i all uppståndelse och positiv stämning att jag inte tror att det här är den riktiga uppgången. Det är "bara" ett bear rally, men det var i grunden perioden 1932-1937 och 2002-2007 också och det gick ju att tjäna bra pengar på långsidan då också.