fredag 6 mars 2009

Dags för en bull-trade

Nej, nu vänder jag på klacken och köper.

Jag går neutral i marknaden och ser vad som händer kommande veckor. Det har bara gått ner för snabbt helt enkelt och inga rötter växer till Kina på en gång.

Vissa av bankerna kommer säkert bounca - kanske t.o.m. mycket, men eftersom slutstationen är 0 i alla fall så behåller jag kortarna där. Kul förresten att sparbanksstiftelserna inte har råd att betala räntan på lånet till Folksam om de inte får utdelning från Swedbank : ). Det ordnar sig den här gången, men hur gör de nästa år. Swedbank måste således ta in nytt kapital, men vem ska ställa upp med 10-20 miljarder den här gången? Jo, staten, till "marknadsmässiga villkor", dvs på 5 kr kanske och alla andra blir utspädda (eller måste gå in med nya fräscha pengar, vilket de inte vill, kan, vågar).

Några gånger om året finns lägen för ett kortare eller längre bull-run. Jag tror att det kan komma ett kortare nu. Om inte, så är jag bara neutral och har bara missat att tjäna pengar på ett ras. Om jag har rätt får jag nya sköna lägen att sälja mer högre upp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra köplägen idag. Jag har nu gått till neutral. Konstig känsla att "hoppas" på (tillfällig) uppgång.

Trader sa...

På Måndag börjar rallyt...;)

Anonym sa...

Inte ännu i alla fall. Jag ligger lite fel i min N-trade just nu. Det hade varit bättre att ligga kvar kort, men jag förlorar i alla fall inga pengar - bara lost opportunity :)

Jag hoppas på en urblåsning och skarp reversal. om inte få rjag plocka fram nya fräscha kortidéer istället. Jag har bara svårt att tro att det ska fortsätta rakt ned till den riktiga botten utan ett ordentligt bear rally först.