torsdag 26 mars 2009

Test av trend

Det var tre spännande timmar igår kväll mellan fem och åtta (se graf över S&P 500-terminen). Statsobligationsemissionerna i UK och inte minst US (femåringen) gick dåligt och hedgefonderna ville testa om upptrenden (50-dagars medelvärde) skulle hålla. Det gjorde den och marknaden studsade upp nästan helt utan motstånd. Eurostoxx 50 är nu upp 10 procent i mars och Peter Eek sitter oväntat nöjd på långsidan. Det här vågade jag knappt tro i inledningen av mars när jag först gick neutral och sedan lång.

Ett stort misstag har jag dock begått: Jag har ju faktiskt inte köpt tillbaka bankerna så även om det går riktigt bra för fonden är jag inte helt nöjd. Jag har dock utrymme att öka shortarna i t.ex. Nordea, SEB och SHB så det blir nästa steg när jag anar att marknadstrenden är på väg att vända.

Inga kommentarer: