måndag 2 mars 2009

Kortsiktig täckning?

JAG täcker mig INTE just nu. Jag vill bara ha det sagt först innan jag säger resten.

Om man är riktigt kortsiktig så ska man i alla fall fundera på att täcka nu.

Plötsligt kom en extra liten panikskjuts nedåt på alla marknader utan att särskilt viktig ny info framkommit och en del aktier, som t.ex. Swedbank, printar nya lägstakurser (grattis Folksam och A. Sundström, förresten). Jag har verkligen svårt att göra ett bullcase här, men jag försöker i alla fall och det måste man göra ibland för att inte fastna i gamla invanda spår.

Idag presenteras USAs inköpschefsindex, ISM, kl 16 och det var bl.a. den siffran som var upphov till uppgången i januari, februari innan det rasade igen mot slutet (nja, i Sverige var det aldrig något riktigt ras; jag är fortfarande frågande inför Sveriges outperformance på 15% i en enskild månad). Den gången såg man en viss positiv rekyl i statistiken och aktiepraktikan sa att det var dags att köpa. Det var uppenbarligen fel då och marknaden har vis av sitt misstag tagit ett extra kliv nedåt inför dagens siffra. Om den (mot förmodan) blir lite bättre än väntat kan aktier mycket väl studsa upp i några dagar, eller (Gud förbjude!) veckor.

Därefter börjar det bli dags att tänka på kvartalssäsongen igen med varningar och överraskningar och utsikter för nästa kvartal och resten av året. Blir det bättre eller sämre än marknaden viskar om? Vänder det snart eller ser det ännu mörkare ut…? Jag tror vinstsäsongen blir riktigt riktigt nattsvart, inklusive varningar innan, själva resultaten och utsikterna. Problemet är att jag inte är ensam om det så vem ska egentligen bli överraskad? Jag tycker att marknaden borde kunna falla i alla fall eftersom bolagen är för dyra, men få lär ändå blir överraskade. Å andra sidan blir nog ”folk” och folksam överraskade när Swedbank gör nästa emission så fan vet vad marknaden prisat in.

På det stora hela tror jag att hoppet fortfarande är för stort där ute. Folk tror att det snart vänder, hoppas, vill att det gör det och blundar till varslet eller vinstvarningen kommer. Jag tror att det faller under eller i alla fal i inledningen av rapportperioden och jag ligger positionerad för det, men jag vill ändå att det ska vara klart och tydligt att ingenting är självklart när det gäller aktier och förväntningar. Kanske har faktiskt ”alla” redan tänkt precis så här och ligger redo att börja köpa på negativa nyheter…

Till sist, Buffet är i blåsväder igen. Precis som när han missade IT-rallyt har han nu inte sett raset i tid och därför förlorat pengar i nedgången. ”Buffet är slut” heter det strax innan man inser att det är han som har koll och tjänar de grövsta stålarna på vändningen. Det stressar mig lite att man redan utropar hans bortgång, men han själv liksom jag ser att det finns mer nedsida kvar så de riktiga dödsrunorna över big Warren dröjer kanske till hans nästa årsbrev och det äår då man ska haka på hans fyndköp.

Alltjämt råder 30-40% nedsida på marknaderna. På västfronten intet nytt, helt enkelt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

alltid skönt med ett alternativ i efterhand.

Anonym sa...

Du väckte en tanke hos mig angående Swedbank och dess nästa emission. Vem ska betala den? Folksam och Sparbanksstiftelserna kommer/kan knappast stoppa in speciellt mycket pengar. Är det måne så att staten ska köpa in sig.
Vilket ras det kommer framöver i Swedbank =).

Anonym sa...

Jag håller med J. Det blir nog staten nästa för Swedbank. Då kanske de till slut får lägga tillbaka ett "e" i namnet så det blir Swedebank. Kursen går till 0.