måndag 16 februari 2009

Varför går Sverige så bra?

Sverige har sencyklisk industri med stor exponering mot tung verkstad i emerging markets. Det har försenat Sveriges försvagning, men fler och fler börjar inse att nedgången kommer bli desto värre när den väl kommer.
Kina, östeuropa m.m. ses inte längre som frikopplade från övriga världen. Snarare är nedgången desto brutalare där. Japan, Kina, S-Korea mfl uppvisar export- och importminskningar på 30-60 procent, östeuropa kollapsar under en skuldbörda denominerad i starkare valutor och det är just den tunga industrin inom gruvor och fordon som mår sämst. Orderböckerna har varit långa för de svenska företagen, men nu börjar man närma sig slutet. Varslen accelererade i Sverige i slutet av 2008, men själva uppsägningarna har inte tagit fart ännu. Allt sker med eftersläpning, men det kommer. Kort sagt – det ser mörkt ut för Sverige.

Ändå går OMX som tåget jämfört med t.ex övriga Europa. Bara i februari har OMX gått 10 procent bättre än europaindex. Vad är det som händer egentligen. Jag har svårt att tro att det är att jag är så efter att min ovanstående analys diskonterades långt tidigare och att den processen nu ska reverseras. Men varför går då svenska aktier så starkt? Dag efter dag ser jag hur OMX-aktier lyfts utan hämningar samtidigt som övriga Europa visar svaghet.

Jag har inga svar idag, men jag tänker utmana rörelsen och ligga kort igenom den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror faktiskt att "mäklarchefen" som säger till AV att uppgången beror av smygdevalvering är rätt ute.

Anonym sa...

Kronans utveckling verkar onekligen störa om man ligger kort i OMX30. Har du några resonemang runt hur kronan kommer utvecklas framöver?

Anonym sa...

Jag har ingen åsikt om kronan egentligen, men både dollarn och euron är ju ganska illa ute så kronan har inte så stora chanser att underperforma.

Ingen trycker så mycket pengar som USA och ingen valuta har så stora interna spänningar som euron så i sammanhanget ser kronan egentligen ganska stark ut. Å andra sidan tror jag ju att Sveriges industri står för ett riktigt stålbad så ur det perspektivet borde kronan försvagas... men om det scenariot infrias så ska kurserna ändå mycket lägre pga vinstutvecklingen-

Det hänger inte ihop som det ser ut nu.