måndag 9 februari 2009

Dags att köpa Swedbank?

Är det nu man ska köpa Swedbank och i sådana fall varför? Jag får ofta höra att ”den vänt” eller ”börjat gå upp” och liknande argument för varför det skulle vara nu man har sitt livs chans att få in aktien billigt och bli rik enkelt.

Jag vet att jag låter som en skiva som hakat upp sig (vinyl, inte stenkaka – så gammal är jag inte), men problemen är inte utredda och jag tror inte att de är det om nio månader heller. Det spelar ingen roll hur många smårekyler Swedbank uppvisar. Det gör inte aktien köpvärd. Vilka gånger tidigare under det senaste året skulle du köpt aktien? Det hade varit fel hittills. Kanske är det rätt nu. Vad vet jag egentligen?

Allt jag kan säga är att min kunskap om matematik och ekonomi kombinerat med min erfarenhet säger mig att Swedbank behöver göra en emission till och det till en extremt låg kurs för att få in behövliga garanter. Utspädningen gör att kursen ska stå lägre. Intjäningsförmågan på kort, mellan och lång sikt i förhållande till antalet aktier är för liten för att motivera dagens kurs. Förlustrisken i Baltikum, Ukraina, mot Private Equity och svenska företag är för stora för att kapitalbasen ska räcka. Utvecklingen på amerikansk husmarknad och ekonomierna i Europa, Asien och USA är för svaga och på väg att ytterligare försvagas för att supportera svensk industri och svenska bankintäkter. Aktiemarknader, portföljförvaltning, FX-handel mm har varit onaturligt starka i flera år. De åtnjuter just nu en dödsryckning i volatilitet, volym och spreadar – en dödsryckning innan den stora stiltjen.

Inom något år kan ränteintäkter, courtage, andra avgifter, försäkring, portföljförvaltning mm vara lägre än idag samtidigt som kreditförlusterna är mycket högre. Vägen fram till dess kan kantas av en eller flera emissioner i Swedbank. Jag måste inte på något sätt ligga kort Swedbank. Det är inga problem att täcka min position. Det omsätts 10m aktier om dagen, eller 300 miljoner kr. Problemet är inte likviditet eller squeeze. Problemet är aktiens värdering och företagets framtid. Den är för hög med alla rimliga mått mätt. Att aktien rekylerar lite ändrar förstås inte detta.

Det här är inget korståg mot en enskild aktie. Jag kunde inte bry mig mindre hur det går för Swedbank, men jag vill faktiskt att just DU förstår de grundläggande förutsättningarna innan du köper aktien (vilket jag hoppas att du undviker efter att ha läst det här). Det går att tjäna rejäla pengar på rekylerna, men faran för en plötslig nedgång är stor. Du kan förlora allt över natten.

Ända sedan banken toppade i februari 2007 har det varit fel att köpa aktien... eller? Jag har lagt in 50-dagars glidande medelvärde i denna längre graf. Ett (farligt) skäl att tro på 30% uppsida just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg, tog mig friheten att tipsa om detta inlägg i en tråd på DI:s börssnack, sträng vid 11.12 om Swedbank.

Anonym sa...

ok. Då vet jag varför besöksstatistiken tog fart... om den gör det.