onsdag 4 februari 2009

Bear rally

Så kör vi ett varv till….

Marknaden leker kråkan som skulle ut och åka. Det går hit och dit tills det slinker ner i diket. Jag VET inte detta, men jag anser mig ha väldigt goda skäl att tro att kurserna ska lägre och det inom kort.

Till dess är det bara att utnyttja uppställen till att sälja mer.

Flera verkstadsföretag kom in med riktigt svaga rapporter idag, tex Sandvik. I helgen var det köer till lettiska bankkontor som hade slut på euro, vilket signalerar att folket räds en devalvering. När en sån process har inletts då slutar det med en devalvering också. Om svenska bankers 500 miljarder utlånade till balter plötsligt har 10, 20, 30, 40, 50 procent mindre i säkerheter efter en develvering finns hål i balansräkningarna på 50-250 miljarder. Det kan bara hanteras genom att stater tar över ägandet av bankerna. Till kursen noll kronor. Trots att dessa ”nyheter” pekar på kraftiga vinsttapp eller förluster framöver för stora delar av index så stiger aktierna som om de höll på att ta slut.

Jag tror att det är short covering, tekniska faktorer, månadsskifte, typiskt björnrally från nedpressade nivåer, falsk start (alldeles för tidigt), ISM-hopp (en del sentimentsundersökningar har vänt upp senaste veckan) osv. Det spelar egentligen ingen roll vad orsaken är – sånt här händer titt som tätt i nedgångsperioder. Förklaringarna är efterkonstruktioner och bortförklaringar. Jag är ändå trygg i min analys av bolagsvinsterna och emissionsbehoven. Den som köper aktier nu kommer få uppleva vad det innebär att kissa i byxorna på vintern. Under tiden står jag och huttrar…

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kall? Verkar snarare lite svettig.

Anonym sa...

Håller med till 100%

Anonym sa...

Fortfarande kall vid sidan av. Sneglar på kissbyxorna och funderar på om det inte vore skönt med lite värme ändå. Inte svettig. Kall. Och med förluster... hanterliga dock.

Anonym sa...

Ber om ursäkt för mitt påhopp med svettigheten. Är väl lite avundsjuk för att jag inte har psyket att gå kort. Ligger likvid och fortsätter att sälja av de få innehav jag fortfaranade har kvar. Att statten togs (i skrivande stund) emot positivt är ju gränsande till absurt.

Anonym sa...

Ingen fara doktorn...

Ja, statistik och förväntningar och marknadsreaktioner är inte att leka med.

Det är i mina ögon helt omöjligt att förutse kortare rörelser, men ofta desto enklare på lite sikt. Det gäller dock att sajsa positionerna korrekt så man inte blir utklämd under medellånga perioder av "irrationella" rörelser.