tisdag 10 februari 2009

PANG - vad hände?!

Ett fullständigt väntat och ganska enkelt finanspaket i USA fick börserna attt tvärvända och S&P 500 slutade på -5% för dagen. Summorna var väl lite större än annonserat men det har hittills bara tagits emot positivt, så jag och säkert en del andra är riktigt förvånad.

Ibland är det riktigt mysigt att bara släppa jobb-"modet" och koppla av och mysa av börsutvecklingen. Det är farligt att göra så när man inte förstår, men jag försöker trygga mig med att min analys har inte med paketen i sig att göra utan bygger på den underliggande ekonomin och slutsatsen att paketen inte gör någon skillnad. Kanske har tillrcäkligt många insett att summorna bara visar hur desperata politikerna är och att pengarna inte gör någon skillnad. Man kan inte äta pengar, man kan inte bygga hus med dem. Det är människor som gör sånt och människorna är trötta nu efter en artificiell och för lång expansionsfas.

Nu tror jag inte att "man" plötsligt kom på ovanstående. Rörelsen kan lika gärna tolkas som att marknaden rör sig sidledes, osäkert, nervöst och kanske ska göra det ett halvår till, eller TIO ÅR till. Vad vet vi egentligen? Det kan lika gärna gå upp fem procent imorgon och vara början på ett halvårs bear rally, eller början på det riktiga rallyt drivet av en totalt oväntad come back för Afrika. Det märks att jag har svårt att hitta på hausseargument. Jag är ju övertygad om att årets lågkonjunktur, fallande vinster, fallande investeringar, ökande arbetslöshet, ökande håglöshet, ovilja att ta risk mm kommer pressa ned aktiekurserna till mycket lägre nivåer än idag. Jag ligger kvar kort. Hur gör du?

Inga kommentarer: