fredag 10 oktober 2008

Nu räcker det

S&P 500 har fallit med 1/3 på några veckor och jag har tappat 3% av mitt nettovärde. Det som driver marknaderna nedåt nu är knappast en rationell bedömning av vilka vinster GE, Ford, Pfizer, Ericsson, Citibank, Handelsbanken och Alfa Laval kommer göra 2009-2012. Om det vore det så håller jag med om att kurserna ska ytterligare längre ned, men det är inte marknadens normala M.O.

Nej, nu är det rädsla som driver kurserna. Rädsla och tvångsförsäljningar. Det är framför allt kontoansvariga som likviderar kundportföljer som överskrider limiterna, men också privatpersoner som "tvångslikviderar" sig själva för att rädda vad som räddas kan. Det är pensionsbolag och sakförsäkringsföretag som agerar enligt uppställda regelverk för täckningsgrader och buffertar utan en tanke på vad underliggande värde på företagen är. Säljvågen nu är av teknisk natur, inte fundamental.

Paniken kommer bytas till girighet och hämndlystnad på uppsidan. Efter en historisk vecka och efter extremt stora och snabba kursfall finns stor sannolikhet för en motsatt reaktion - en positiv rekyl som förstärker sig själv. Jag tänker inte delta särskilt aktivt i detta. Jag väntar på tillfällen att gå kort igen - för det är där man kan överraska mest när det ser som ljusast ut senare i vinter.

Den positiva rekylen kan ändå bli kraftigare och mer långvarig än jag kan föreställa mig just nu. i vakuumet mellan kvartals- och årsrapporterna finns gott om tid att fantisera om vändningen uppåt och hopp om att ta igen förlorad tid och pengar kan driva marknaden uppåt långt över rationella nivåer. Det är då - kanske strax innan årsrapporterna som jag slår till. Då är det short selling big time som gäller. Det är då agnarna skiljs från vetet.

Jag kommer inte ha rätt i varje detalj, men jag behöver heller inte ha det. Jag är redan ekonomiskt oberoende. För mig är det bara ett kul spel, ett tidsfördriv - och förstås mitt ansvar gentemot kunderna, men för vissa är det allvar: Vissa kommer drivas från hus och hem, från arbete och partner. Vissa kommer ge upp livsgnistan. Och en del kommer t.o.m. börja rösta rött. I vilket fall som helst blir det spännande tider, intressanta tider. Bättre det än tråkiga tider. Gör ditt bästa för att njuta av detta spektakulära årtionde. De växer inte på träd.

Håll huvudet högt

5 kommentarer:

Anonym sa...

For bovelen, har du blivit bull?! Nu nar allt faller i varde.

Nog kommer det komma rekyler, men jag tror inte de kommer vara i narheten av den storleksordning du ser framfor dig. Varje uppgang den narmaste tiden ar i min mening bara att salja in i.

I skrivande stund handlas DJ allt narmare 8000 samtidigt som guldet noteras runt 8% lagre an for nagra timmar sedan. Det ar en otrolig brist pa pengar nu och jag kan inte i min vildaste fantasi se vad som ska rada bot pa den.

Anonym sa...

B Hunter: Det är bara ett psykologiskt spel. Min bedömning är att det fallit så mycket så snabbt att det är en bra risk/reward på att köpa nu. Att Dow är under 8k betyder för mig bara att det är billigare än 9k, inte att det är någon slags negativ trend som etablerats.

Att slutstationen är 6k nästa sommar/höst hindrar inte på något sätt att flocken (och jag) kommer hitta anledningar att köpa innan dess.

Anonym sa...

Redan 10% på min sida :) sen i fredags. Det är lite svårt att se vad som ska stoppa det här rallyt på kort sikt.

Anonym sa...

Heh. Ja, ibland blir timingen ratt, ibland blir den fel. Gratulerar till eventuella vinster. Sjalv har jag inte tjanat en krona pa detta smatt historiska rally, vilket man val skulle kunna sura over. Imorgon kommer jag ga kort. Vad ett nationaliserat bankvasende och stater som "garanterar allt" egentligen ar vart tror jag kommer visa sig tidigare an manga tror.

Anonym sa...

*skrattar*. Absolut. Ibland blir det rätt, men det är inget man kan livnära sig på.

Jag tror fortfarande att marknaden har en bra bit kvar upp innan det är dags att lassa på med kortpositioner igen. Jag ligger lite lång under tiden, men i stort sett kan man se det som att jag är neutral.

Jag tror som sagt att slutstationen för marknaden ligger klart lägre än idag, men jag kostar också på mig att *chansa* på att det ska högre upp innan dess.

Lycka till med blankningarna. Det kan ta några månader innan de går i pengarna (om du inte väljer väldigt rätt enstaka bolag)