torsdag 9 oktober 2008

Dumt av mig att försöka tajma marknaden

Det ÄR dumt att försöka tajma marknaden. Jag hånar andra som gör det och ändå lockades jag lura mig själv att göra det, trots att jag sitter med facit och förstår hur illa det är ställt med världen och hur lågt aktiemarknaden bör gå innan den bottnar på riktigt.

Samtidigt skäms jag inte, utan framhärdar istället. Jag har satt ytterligt lite kapital på spel på uppsidan så långt och hade inte tjänat mer än äran av att tajma rätt. Andra sidan av myntet är att jag inte förlorat något mer än min stolthet och även om marknaden faller 20% till gör det mig inget. Dessutom, där nere skulle det faktiskt kunna vara köpläge på riktigt i en del aktier.

Jag håller alltså kvar vid min lilla taktiska långposition och funderar på att öka den något, men råder ingen att satsa mer än några procent av sina likvida tillgångar i det här skedet av ekonomin.

Men, xxxx vad dumt att försöka tajma marknaden. Skomakare ska göra skor.

Inga kommentarer: