fredag 3 oktober 2008

Huspriser och arbetslöshet


På begäran har jag lagt ut lite grafer över husprisförändring och arbetslöshet i USA. Tyvärr är det svårare att få fram ordentlig statistik i Europa. I nästa steg kan man fundera över olika aktiesektorers och hela index utveckling jämfört med arbetslösheten, men jag gör inte det just nu.

Det verkar finnas någon typ av negativt samband mellan kurvorna, men det är inte särskilt tydligt eller stabilt avseende lead/lag. Det är f.ö. inte så givande att jämföra förändringsdata med en absolut serie.

Vad man faktiskt kan konstatera är att huspriserna faller snabbare än någonsin medan arbetslösheten fortfarande är klart lägre än i historiskt tuffa tider. Ska den till 8 procent eller 11 procent som i tidigare toppar, jämfört med 6% just nu? Well, den här finanskrisen är den värsta sen 30-talet och vi har en resulterande synkroniserad global recession att se fram emot. Med arbetslösa inom hus, mäkleri och bygg samt bank och finans och därefter retail och verkstad så kan det bli ganska blodigt.

Räntan har man redan sänkt så det hjälper inte och dessutom är det inte räntan som sätter stopp just nu – det är viljan att låna ut lika mycket som viljan och förmågan att låna. Även om det är långt kvar till botten för aktiemarknaderna lär volatiliteten bara öka så det kommer finnas mycket att vinna eller förlora på kort sikt från vecka till vecka. Jag föredrar dock att satsa på nedsidan för att ha fundamenta på min sida även om korta trender kan gå mig emot. Jag börjar dessutom formulera en liten strategi om att det är när volatiliteten blivit väldigt låg och placerarna ”gett upp” som den riktiga botten är nådd, dvs lite tvärtemot hur bottnar brukar se ut. Bottnar efter monumentala och långa ras i tunga recessioner präglas dock av låg omsättning och låg volatilitet. Så KAN det bli den här gången.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för dina bilder!

Det verkar i alla fall stämma att: "när arbetslösheten toppar så bottnar huspriser".

I alla fall bottnar huspriser strax före eller lite efter toppen på arbetslösheten.

Med lite kreativ analys tror jag man kan utläsa i graferna var man också bör sälja fastigheter.

Fastighetsindex och fastihetsaktier ligger ofta före själva fastighetsprisutvecklingen. USA ligger före oss så där har man också lite hjälp.

Synd att det är svårt med data för Sverige. Jag vet att SCB har en del men vet inte om den är allmänt tillgänligt/gratis. Jag skall kolla lite.