Betyg är orättvisa, godtyckliga och fungerar inte som avsett. De sorterar snarare än stimulerar – säger i alla fall propagandan. Det gällde inte mig – jag började prestera först efter att jag fick betyg och insåg att det fanns något att mäta – men vissa tappar säkert sugen av att få veta hur de ligger till och därför gör ännu sämre ifrån sig.
Nationella prov och högskoleprov nyanserar bilden och ökar rättvisan i bedömningen. T.ex. kan högskolor och arbetsgivare själva välja vilka ämnen och prov som skall väga tyngst, istället för att behöva gå efter trubbiga betyg där lärare av olika kvalitet och engagemangsnivå subjektivt vägt ihop uppförande, provresultat, närvaro och lektionsaktivitet samt allmänt tycke till ett totalt ämnesbetyg. Arbetsgivare och antagningsansvariga vet dock inte vad som ingår i de olika proven (nationella prov och högskoleprov) så intresserade, ambitiösa och framför allt passande elever riskerar att missa en bra utbildning pga godtyckligheter och slump.
Min lösning, som alltid marknadsinriktad:
Låt vem som helst starta skola. Låt skolorna drivas med en andel av elevernas framtida lön. Om eleverna väljer produktiva utbildningar och om skolan har bra program och pedagogik så kommer eleverna i framtiden dra in stora pengar och 1% (låt skolan välja hur stor framtida andel av elevens intjäning och låt eleverna välja skola) av dessa blir mer än tillräckligt för att driva skolan. På det här sättet skapas ett ekonomiskt incitament både för eleverna att välja t.ex. teknik eller entreprenörskap framför konsthistoria och samtidigt för skolorna att erbjuda bra utbildningar som skapar värdefulla anställda eller skickliga entreprenörer. De skolor som lyckas bäst drar till sig fler elever, har råd med bättre hjälpmedel/lärare och allmänt vinner på sina skalfördelar. De skolor som lyckas sämre eller driver program där eleverna inte kan bära sitt eget uppehälle i framtiden får drivas ideellt eller lägga ner. Alla vinner, utom de som inte förtjänar att existera.
Är du lönsam lille vän?
tisdag 28 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar