torsdag 16 oktober 2008

Fortfarande lite lång. +/- noll på den traden över en vecka

Aj aj. Bernanke har förstått att återhämtningen kommer ta tid. Beige Book visar på svaghet i den amerikanska ekonomin. Tvångslikvidering av spekulation i den svenska kronan gör att den nu faller kraftigt. Euron står i 10,21 och dollarn 7,62. Det är bäst att stanna hemma J. Jag förlorade 3% i inledningen av min taktiska långposition, tjänade tillbaka alltihop och lite till på måndag och tisdag och har nu tappat pengarna igen. Det är härligt när det svänger i alla fall. Oavsett slutstationen kan man passa på att njuta av de intressanta tiderna. Våga Vara Volatil!

Precis som jag kämpade i motvind med mitt negativa scenario får jag nu utstå snålblåsten som long and wrong även om det bara är taktiskt och med minimal insats. Jag tror fortfarande att kurserna för de flesta bolag står högre om en månad än de gjorde igår och förrgår för att inte tala om idag. För varje misslyckande kommer myndigheterna kasta ännu mer resurser mot problemet tills det i alla fall verkar som om det är löst.

Just nu verkar faktiskt oron ha vänts mot den svaga ekonomin istället för finanskrisen, vilket överraskat mig. När väl Q3-rapporterna rullat förbi utan någon större dramatik räknar jag med att kurserna vänt upp, utom för några enstaka losers. SKF rapporterade t.ex. ganska starkt idag

Som en liten bonus har Italiens treasury-chef (borde vara riksgäldsansvarig, men många översätter det med finansminister så det kanske han är) sagt att han vill förbjuda alla ”helvetiska” hedgefonder. Rimligt uttalande.

Han har inte förstått att hedgefonder ofta verkar kursstabiliserande medan de stora fonderna, dvs pensionsfonder och andra försäkringsrelaterade fonder, är de stora bovarna avseende volatilitet, destabilisering, ’dumma’ pengar som typiskt tvångssäljer ner marknaden dessa dagar.

Inga kommentarer: