torsdag 23 oktober 2008

Bra beslut igår morse

Idag känns det skönt att vara tillbaka i tryggheten med en negativ exponering mot long-only-flocken. Det är lätt att ryckas med i stundens hetta och vilja vara översmart när det gått bra en längre tid. Som tur är förlorade jag inget på mitt övermod och nu kan jag luta mig tillbaka i trygg förvissning om att det är en långsiktigt sund analys som ligger bakom min position istället för en kortsiktig trade utan övertygelse.

Swedbanks ras idag var härligt (ca 20% ett tag). Konferensen var ett riktigt spektakel där VDn snarast dansade uppe på scenen (säkert mycket nöjd över att själv inte ha någon exponering mot aktien) och levererade den sköna 'överraskningen' att bolaget diskuterar en emission. Med 50 miljarder i EK, möjliga förluster på 20 i Baltikum, 10 på Lehmanobligationerna och ytterligare 10 i Sverige och redan idag kanske 20 mdr underkapitaliserad jämfört med den nya kapitalnormen i Europa så skulle de kunna behöva ta in 50-60 miljarder till i EK. För att få in såna summor måste nog emissionskursen sättas i närheten av 30 kronor, jämfört med dagens 60-70.

Inga kommentarer: