onsdag 22 oktober 2008

Jag ger upp

Jag ger upp det taktiska rallyt.

Jag har fått tillbaka det jag förlorade initialt på att bli lite kortsiktigt bull och kan nu ta nya tag på nedsidan. Fokus på den globala recessionen ökar för varje dag och jag har nu svårt att tro att marknaden orkar med så mycket mer på uppsidan.
OMX är trots allt +9% sedan intradagbotten den 10:e oktober och europaindex har gått ytterligare lite mer. Det brukar faktiskt räcka som rekyl även om jag trodde på klart mer den här gången (pga det extrema raset och oron över systemproblemen i finanssystemet)




En av de saker som knuffar tillbaka mig i baisselägret är valutarörelserna senaste dagarna. De signalerar extrem stress och oro över tillväxten i olika områden. Titta t.ex. på EURUSD-kursen senaste dagarna eller EURJPY sen i våras.

Ingenting har i grunden förändrats. Ekonomin går sin utstakade bana mot recession i i stort sett alla länder. Värst drabbade blir som vanligt alla perifera exportberoende ekonomier som Baltikum, Sverige, Östeuropa och det märks tidigt i deras valutakurser. Kolla in SEKEUR och SEKUSD (33%) om ni inte orkar bry er om Ungern, Tjeckien, Rumänien mfl. Detta har varit min syn hela året, men här i oktober har jag lyckats lura in mig själv i ett försök att fånga en kortsiktig botten med ungefär noll i totalt resultat.
De kommande 6 kvartalen lär bli mycket minnesvärda ur ett konjunktur och företagsvinstperspektiv. Jag tror att det kan bli det värsta vår generation får se och jag tror tillräckligt många börjar inse det redan nu för att inte släppa upp börskurserna nämnvärt härifrån. Håll i er och lycka till.

Inga kommentarer: