tisdag 14 oktober 2008

Lite bättre på räntesidan bådar gott

Det rullar på. Euribor faller ytterligare lite idag (tyvärr med betoning på lite), OIS-spreaden (se graf) har tagit ordentlig fart nedåt under eftermiddagen, Stibor 1W går riktigt bra… och aktiekurserna tar kliv efter kliv uppåt.

Short covering, forced buying istället för selling (försäkringsbolag), girighet, stopp på utflöden, portföljjustering hos hedgefonder efter kvartalsskiftet är avklarade, kapitalomallokering från räntor till aktier, avvärjd systemrisk för banksektorn, lättnad över att övriga företag får tillgång till rörelsekapitalfinansiering igen och minskar risken för recession och depression. Allt detta bidrar till en positiv (?) spiral av panikköp. Vilken timme som helst nu kan det komma en liten negativ rekyl på några procent eller en veckas platå med zickzackrörelse i sidled – inte minst över rapportsäsongen som precis går in i sin intensivaste fas - men jag tror ändå att den huvusakliga riktningen blir uppåt resten av hösten.

Det är svårt att stoppa snöbollen av positivism innan företagen tvingas till bekännelse i o m årsrapporterna. Då ska information, värderingar, budgetplaner, investeringsprognoser mm godkännas av revisorer och styrelser och det tror jag blir början till slutet på den här nedgångsperioden – en fas som varar ungefär från årsskiftet till hösten 2009 och drar ned index med 40-50 procent. Kanske blir det ännu värre och tar ännu längre tid, men det får vi se då. Jag har ingen kristallkula.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nagra reflektioner.

"stopp på utflöden"

Manga fonder tillater inte omedelbara uttag. Kapitalutflodet har bara borjat. Dessutom skulle jag tro att det finns obehagligt stora belaningar i vissa sk. hedgefonder varav majoriteten (med tanke pa resultat) ar langa

"kapitalomallokering från räntor till aktier"

Nu har jag aldrig forvaltat en storre pensionsfond, men i mina oron later det valdigt markligt att i dessa tider oka exponeringen mot aktier. Avkastningen pa rantepapper och volatiliteten pa aktiemarknaden ar rekordhoga. Varfor vikta upp aktier i portfoljen? For att det gar upp? (Jag hoppas att mina pensionspengar forvaltas battre an sa)

"Allt detta bidrar till en positiv (?) spiral av panikköp."

Tjaaa ... Panikkoper man nar det gar upp ligger det nog nara till hands att paniksalja nar det gar ned. :)

Anonym sa...

Sluta bråka nu. Om du har läst Black Swan så vet du lika väl som jag att det inte finns några absoluta orsakssamband som går att fastställa i ekonomisammanhang. Allt är efterkonstruktioner och alla prognoser är av samma låga kvalitet.

På något sätt vill vi människor ändå gärna "förklara" vad som händer och jag tycker att det hjälper mig i förvaltningen att tänka att "om man tar bort de sannolika orsakerna till fallet så ger det motsvarande uppgång."

Däremot vet varken du eller jag någonting om dett aggregerade in- eller utflödet eller dess faktiska påverkan på aktiepriserna, vi vet ingenting om allokeringsbesluten mer än att försäkringsbolagen har fasta regler som skalar upp resp ned i takt med marknaden vilket öka cyklikaliteten och volatiliteten och hedgefonderna är såklart en riktig black box. Dock vet vi att de flesta har kvartalsuttag och därför efter inledningen av oktober har tre lugna månader framför sig kapitalmässsigt.

Vi är ju överens om att det ska ned. Jag bara chansar på att det ska upp först - mest för att det brukar se ut så (dvs jag chansar på att den svarta svanen int eär i närheten just nu)

Anonym sa...

Ser du det som "brak" sa slutar jag saklart. mvh

Anonym sa...

Inte alls. Keep it up. Alla synpunkter är välkomna. Allt som kan bidra till bättre placeringar och nya infallsvinklar tas emot positivt.