måndag 31 mars 2008

Högre krav för antagning till gymnasiet

Självklart är det bra att tala om för eleverna att de måste kunna vissa saker innan de börjar på gymnasiet. Jag förstår egentligen inte varför man inte måste ha godkänt i ALLA ämnen för att komma in på gymnasiet. Om inte måste väl en del ämnen anses onödiga, eller? Det handlar ju inte om att prestera särskilt högt utan bara ha nätt och jämnt godkänt i ämnena.

Förutom att se till att slackers som tänkt gå gymnasiet skärper till sig lite så blir miljön bättre för de som faktiskt vill studera och lära sig på allvar. Om slipper tyngas ner (tempot på en lektion med individer som har underkänt i 1-15 ämnen lär inte vara lika högt som om alla har minst godkänt i alla ämnen) av personer med godkänt i bara tre ämnen ökar förutsättningarna att lära sig mer och bättre.

2 kommentarer:

Konsten att Lyckas sa...

Jag håller helt med. Det må låta krasst men jag tycker att man ska gallra bort de omotiverade tidigt så att man får upp kvalitén på den svenska gymnasieskolan. Det är inget fel i att ställa ett modest krav i form av att samtliga elever skall vara lägst godkända i samtliga ämnen från grundskolan. Har man inte det så finns Individuella Programmet och då kan slackersen samlas där och endera plugga upp sina betyg alt strunta i det och försöka klara sig ändå i livet och på arbetsmarknaden

Sprezzaturian sa...

Jag höll själv på att förvandlas till en slacker p.g.a. att mina sosselärare inte tillät mig läsa i snabbare takt än läroplanen. Gissa om man tappar sugen när böckerna är slut och man inte får nya uppgifter att jobba med.