onsdag 26 mars 2008

Fingeravtryck i New York och Britney Spears

Klippt från Aftonbladet idag:

Utländska besökare som anländer med flyg till New York måste i fortsättningen identifieras med fingeravtryck på alla tio fingrar.

Det är synd att terrorister tvingar fram kostsamma och besvärliga ågärder som hindrar vanligt folk i vardagen, men det är bra att säkerheten skärps och dessutom kanske biometrisk ID-kontroll (i framtiden kanske en snabb DNA-test) leder till enklare och snabbare procedurer vid utlandsresor än för tillfället.

En del skyr "storebrorsamhället" för att minsta förseelse registreras och uppmärksammas. Jag tror att när "allt" registreras får vi en sannare bild av vad som är normalt/onormalt och ändrar synen på vad som är acceptabelt och moraliskt. I bruset av bilder på allt alltid kommer bara riktigt skadliga aktiviteter fram och bestraffas. Hotet är förstås att en icke-liberal regering sitter med full information och använder den och orimliga lagar till att förslava folket med 50% skatt eller kanske ännu högre, med hot om fängelse.

Britney Spears: Hennes inhopp i tv-serien ”How I met your mother” sågs av rekordpublik, 10,6 miljoner. Och hon fick godkänt för sin insats.

Bra för Britney. Jag gillar henne. Comeback-plattan Blackout var kanon och även om jag är skeptisk till sångerskor som blir skådisar och tvärtom tycker jag alla ska få prova sånt de gillar och jag blir glad när det går bra för andra.

Inga kommentarer: