torsdag 20 mars 2008

Mitt i alla rosa missförstånd döljer sig en naturlig insikt

Liberalen Mattias Svensson skriver idag om Blondinbella som bl.a. sagt att hon tycker att man borde få tjäna pengar på bloggande så länge man inte skadar andra och att hon vill få egoism till ett positivt ord.

Jag tycker att Blondinbella i normala fall ger ett platt, ytligt och insiktslöst intryck och att hennes blogg är totalt meningslös, men någonstans verkar det finnas en naturlig egoistisk insikt - en förståelse för att det är varje individ som betyder något, inte massan, och att så länge varje individ maximerar sitt välbefinnande utan att skada andra får vi alla det bättre. Det är faktiskt motsatsen till när klåfingriga politiker bestämmer vad andra ska tycka och göra och exproprierar medborgarnas tillgångar för att betala sina egan löner och världelösa eller t.o.m. skadliga tjänster.

Just nu pågår ju t.ex. en debatt om rätten till sjuklön för att sörja bortgångna. Visst kan det vara jobbigt att vara ledsen, men varför ska man tvinga människor att betala för andras sorgearbete? Hur många olika sätt att erhålla betalning för ledighet kan politiker och lidandeklassen hitta på?

Tillbaka till blondinen... om hon kan förmedla glädje och avkoppling till 10-tusentals bloggläsare och kanske samtidigt ett budskap värdigt Ayn Rand om individens rätt till sitt liv så är det en gärning jag gärna applåderar - hur rosa hon än är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tillbaka till blondinen... om hon kan förmedla stress och kval till 10-tusentals unga flickor som känner press från henne och omvärlden att köpa den onödiga handväskan för 10.058:- och kanske samtidigt ett budskap värdigt fundamentalister om individens rätt till hur lite hon är värd utan märkesstatusen är det något jag applåderar - om den naiva liberalismen får bestämma.

Sprezzaturian sa...

David: Är du lättstressad?

Anonym sa...

Nej det kan jag inte påstå. Rätt lugn faktiskt. Men jag märker ju på unga människor att de inte mår bra av köphysterin, som de här bloggarna till stor del bidrar till. Det tycker jag också bevisas av den psykiska ohälsan som ökar markant. Märk väl att jag inte är sosse, det var inget hugg-på-kapitalet-inlägg. Mer en samhällsreflektion.

Sprezzaturian sa...

David: OK. Bra att du är lugn. Jag vill inte göra mig till uttolkare av andras känslor, men dagens unga tjejer kanske också är lugna... Eventuellt (om man tror på vissa undersökningar) ökad psykisk ohälsa lär inte bero på bloggar, tror jag.

Hela min princip bygger på att 'leva och låta leva', så jag kan liksom inte lägga mig i om några blir stressade av att det finns reklam eller shoppinginriktade hemsidor.

Jag kan möjligen tycka att föräldrarna ska ge sina barn mer uppmärksamhet de första tre åren och stärka deras självkänsla (se Juul) så de inte påverkas av konsumtionssamhället. Själva bloggarna har jag däremot svårt att se något fel med. Precis som någon annan skrev är kommersiellt bloggande ett enkelt sätt att testa sin entreprenöriella förmåga och när hajpen dör går de drivna vidare till annat och blir framtidens Kamprad och Rausing.